Segala puji hanya bagi Allah, kami memuji-Nya, memohon pertolongan dan ampunan kepada-Nya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri kami dan dari keburukan amal perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah sesatkan, maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar kecuali Allah, tidak ada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya Nabi Muhammad S.A.W adalah hamba dan rasul-Nya.
Sesungguhnya sebenar-benar ucapan adalah Kitabullah (Al-Quran) dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad (As-Sunnah). Seburuk-buruk perkara adalah yang diada-adakan (dalam agama), setiap yang diada-adakan (dalam agama) adalah bid'ah, setiap bid'ah adalah sesat, dan setiap kesesatan tempatnya di neraka.

Tuesday, May 3, 2011

6 Aktiviti Pembakar Kalori Terbaik





Pasti semua orang sudah mengetahui secara asasnya sebenarnya tidak ada formula rahsia untuk mengurangkan berat badan, Berat badan berkait dengan kalori. konsep asas pengurangan berat badan adalah cukup mudah iaitu setiap individu perlu lebih banyak membakar kalori di dalam badannya, kegagalan membakar kalori dalam badan pastinya akan menjadikan usaha untuk mengurangkan berat badan satu kerja sia-sia.

Untuk membkar kalori dalam badan, individu memerlukan aktiviti yang boleh meransang degupan jantung yang akan mengeluarkan peluh dan seterusnya membakar kalori yang ada di dalam badan. Artikel kali ini ingin berkongsi 6 aktiviti pembakar kalori yang terbukti paling efektif yang boleh dilakukan oleh setiap individu.



1. Kickboxing: 800 kalori sejam

Kickboxing merupakan aktiviti yang didapati berada di senarai paling atas dalam aktiviti pembakaran kalori iaitu sebanyak 800 kalori yang boleh dibakar dalam temph satu jam.

Melalui aktiviti kickboxing ini individu memerlukan setiap pergerakan otot dan akan mempercepatkan proses pembakaran kalori.

Degupan jantung juga akan bergerak dengan pantas selari dengan pergerakan semua otot-otot yang bekerja semasa menyertai aktiviti kickboxing ini.

Memang sesuai sangat kepada mana-mana individu yang membakar kalori dan pada masa yang sama boleh juga belajar kaedah mempertahankan diri.


2. Jumping Rope: 780 kalori sejam

Aktiviti jumping rope atau skipping merupakan aktiviti kedua yang didapati paling berkesan dalam membakar kalori badan dan juga amat sesuai kepada mereka yang selalu mempunyai halangan masa.

Sedar atau tidak dengan melakukan lompatan setempat di atas tali boleh membantu individu membakar 130 kalori setiap sepuluh minit atau bersamaan 780 kalori sejam.

Lompat tali juga amat sesuai kepada mereka yang tidak mempunyai ruang atau kawasan yang luas untuk berjogging atau bersenam. Cukup hanya kawasan yang kecil dan juga boleh dilakukan di dalam kediaman sekiranya perlu.

Pada masa yang sama mengikut laman web BoneHealth.com, impak dari aktiviti lompat tali ini bukan sahaja membakar kalori malahan menguatkan struktur tulang individu yang melakukannya.


3. Biking: 700 kalori sejam

Biking atau aktiviti berbasikal juga ternyata amat berfaedah dan menduduki tempat ketiga dalam kategori aktiviti paling berkesan untuk pembakaran kalori.

Dengan berbasikal sejauh 22 hingga 25 kilometer pada kelajuan yang tetap individu akan berjaya membakar 700 kalori dalam badan mereka.

Pada masa yang sama juga aktiviti berbasikal bukan sahaja membakar kalori malahan turut membantu paru-paru kita mendapat udara segar dan nyaman dari persekitaran yang bersih.

Mungkin juga boleh dianjurkan atau digalakkan aktiviti berbasikal ke tempat kerja bagi kawasan-kawasan tertentu, bukan sahaja menyihatkan badan malahan mengurangkan pengeluaran dan pelepasan gas karbon monoksida ke udara.


4. Running: 650 kalori sejam

Aktiviti berlari pula menduduki tempat keempat dalam aktiviti paling berkesan untuk membakar kalori dalam badan.

Berdasarkan kiraan kalori oleh WebMD, seseorang yang mempunyai berat badan sekitar 65Kg dan berlari selama sepuluh minit dalam jarak 1.6 kilometer mampu membakar sebanyak 650 kalori dalam tempoh sejam.

Untuk langkah permulaan individu boleh memulakan aktiviti berlari dengan cara perlahan-lahan dan kelajuan ditambah secara berperingkat-peringkat dan boleh juga diselang-selikan dengan berjalan cepat.

Aktiviti berlari juga amat mudah dilakukan oleh sesiapa sahaja dan tidak memerlukan kos yang tinggi untuk dimulakan.


5. Aerobic Classes: 600 kalori sejam

Bagaimana pula dengan kelas Aerobik? ramai dikalangan masyarakat kita apabila berbicara tentang mengurangkan berat badan dan membakar kalori terus merujuk kepada kelas aerobik.

Memang tidak dinafikan kelas aerobik merupakan salah satu aktiviti yang berkesan kepada sesiapa yang berminat untuk membakar kalori mereka.

Secara asasnya penyertaan selama sejam dalam kelas aerobik boleh membantu individu membakar kira-kira 600 kalori di dalam badan, walau bagaimanapun ianya juga bergantung kepada bilangan ‘steps’ atau langkah yang dilakukan dalam kelas aerobik berkenaan.


6. Zumba: 500 kalori sejam

Aktiviti ke enam yang didapati paling berkesan untuk membakar kalori adalah melalui zumba yang dikatakan boleh membakar 500 kalori sejam.

Untuk rekod zumba adalah sejenis tarian kecergasan yang diciptakan oleh Alberto beto Perez dari Columbia sekitar tahun 1990-an dahulu. Konsep tarian zumba ini adalah untuk tujuan menyihatkan badan dan membakar kalori pesertanya.

Tarian zumba juga dikatakan boleh membantu meningkatkan kadar metabolisma, walau bagaimanapun ianya juga seperti kelas aerobik, bergantung kepada individu itu sendiri dan sejauh mana usaha yang dilakukan oleh individu terlibat.

Blog ini percaya banyak lagi aktiviti yang boleh membakar kalori dalam badan individu yang tidak sempat disebut dalam artikel ini. Apa juga cara dan kaedah yang digunakan, semuanya bergantung kepada komitmen dan usaha yang berterusan oleh individu itu sendiri.

Apa yang pasti semua insan mahukan kesihatan dan kecergasan kerana ianya salah satu dari nikmat hidup. Selamat membakar kalori.

Sumber dan artikel asal – The Top 6 Calorie-Burning Workouts di http://shine.yahoo.com/


Dipetik dari: http://myjazmanie.com/2011/6-aktiviti-pembakar-kalori-terbaik/

No comments: