Segala puji hanya bagi Allah, kami memuji-Nya, memohon pertolongan dan ampunan kepada-Nya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri kami dan dari keburukan amal perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah sesatkan, maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar kecuali Allah, tidak ada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya Nabi Muhammad S.A.W adalah hamba dan rasul-Nya.
Sesungguhnya sebenar-benar ucapan adalah Kitabullah (Al-Quran) dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad (As-Sunnah). Seburuk-buruk perkara adalah yang diada-adakan (dalam agama), setiap yang diada-adakan (dalam agama) adalah bid'ah, setiap bid'ah adalah sesat, dan setiap kesesatan tempatnya di neraka.

Tuesday, December 15, 2009

..Enti.. Kenapa Macam Tu..



Assalam alaikom..
Dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha penyayang..
Aku berlindung padamu dari sebarang fitnah orang-orang yang tidak mengerti..

Entah kenapa kebelakangan ni, fikiran saya terganggu. Memikirkan pemikiran kawan-kawan yang semakin bercelaru.. Dan kadangkala fikiran saya sendiri pun. Celaru dan keliru.. Antara kebenaran dan hasutan nafsu..

Saya akui, diri saya pun memang terlalu banyak kekurangan. Begitu juga orang lain, pasti ada kelemahannya masing-masing. Diri cuba menasihati orang lain, tetapi tidak pula sedar bahawa diri sendiri turut melakukannya..

Hal ini pun turut berlaku dalam kalangan orang-orang yang dianggap ‘golongan baik-baik’..
Sebagai contoh, walaupun seseorang muslimat itu bertudung labuh sekalipun, belum tentu dia terselamat daripada satu perkara yang amat susah untuk dipraktikkan dan dijaga. IKHTILAT...

Semalam, sorang kawan saya tanya..
“Eh... Kawan hang tu dia ada boyfriend ke? Siap bawak hadiah lagi bagi kat lelaki tu.. Keluar p jumpa lewat-lewat malam camni.. Aku rasa dia tu pakai tudung labuh kan..??? (Tudung empat segi bidang 60'). Baru semalam je aku nampak dia.."

Saya tidak menjawab pertanyaan kawan saya tu... Tapi dalam hati terlintas jugak nak keluar perkataan ni.. “Soo...??? Kenapa dengan tudung labuh..?”

Hmmm... Entah ler.. Kadang-kadang, saya takuti orang sebeginilah yang akan menyebabkan fitnah kepada orang-orang lain.. Orang akan kata... 
“Elehh... apa bezanya!! Pempuan yang tudung labuh pun same je.. Laki yang pakai kopiah pun camtu gak..”

Tolonglah faham, sekiranya ‘enti’ pakai pakaian yang melambangkan akhlak yang baik, wanita solehah, tunjukkanlah kepada kami dan orang lain contoh pergaulan yang baik. Kenapa enti bercouple dan berdating? Bergayut dan bersms tak henti-henti dengan lelaki yang ajnabi... Walaupun enti bertudung labuh? Seolah-olah perkara tu tak salah.. Cubalah kawal... Bincang perkara yang penting takpe, asalkan tak melampaui batas-batas syariat. Bawaklah kawan sebagai teman kalau ada hal nak dibincangkan.

Enti, dia belum pun halal untuk enti... Enti jadilah seorang yang baik, pasti Allah akan temukan dengan orang yang terbaik. Tak perlu enti buat perkara-perkara macam tu.. Tak perlu mencari jodoh dengan cara tu.

Firman Allah:

“Laki-laki yang berzina tidak mengawini melainkan perempuan yang berzina, atau perempuan yang musyrik; dan perempuan yang berzina tidak dikawini melainkan oleh laki-laki yang berzina atau laki-laki musyrik, dan yang demikian itu diharamkan atas oran-orang yang mukmin.” (Surah An-Nur:3)

Enti... Enti tak fikir ke apa kawan-kawan kita yang lain akan fikir?? Apa yang ALLAH kata? Jangan menghampri zina..

Firman Allah:

“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. dan suatu jalan yang buruk.” (Surah Al-Isra’:32)

“Ditetapkan atas anak Adam bagiannya dari zina, akan diperoleh hal itu, tidak bisa terhindarkan. Kedua mata itu berzina dan zinanya dengan memandang (yang haram). Kedua telinga itu berzina dan zinanya dengan mendengarkan (yang haram). Lisan itu berzina dan zinanya dengan berbicara (yang diharamkan). Tangan itu berzina dan zinanya dengan memegang. Kaki itu berzina dan zinanya dengan melangkah (kepada apa yang diharamkan). Sementara hati itu berkeinginan dan berangan-angan, sedangkan kemaluan yang membenarkan semua itu atau mendustakannya.” (HR. Muslim no. 2657)

Saya bukan apa. Geram la jugak.. At least, tunjukknlah enti tak suka dengan pergaulan bebas yang macam tu. Tunjukkan usaha untuk menjauhi pergaulan lelaki dan perempuan yang terover-over ni. Tapi sebaliknya apa yang enti tunjukkan pada orang lain?? Enti join sekali dengan diorang celebrate party-party hari lahir, keluar malam-malam laki pempuan, keluar makan sekali.... Walaupun enti ‘bertudung labuh’.. Apa yang enti nak cuba sampaikan pada orang lain sebenarnya????  Saya betul-betul tak fahamm...

Saya pun tak tahu nak tegur macam mana dah. Nak tegur lebih-lebih, kawan saya ni sikapnya matang, boleh berfikir baik buruk... Tapi takpe.. Takleh putus asa. Mana tahu dia berubah nanti kan? Doakanlah..

Huhu.. Aduhhhh.... Kusut fikiran ini....
Entah la.. Saya pun bukanlah baik sangat pun. Tapi saya merasakan saya patut menyuarakan pendapat saya pada kawan-kawan lain yang membawa “imej yang baik” ni. Alangkah indahnya jika mawar yang cantik itu berbau harum. Apatah lagi jika sukar dicapai dan berpagarkan duri.. Pastilah sang kumbang akan berebut-rebut cuba mendapatkannya...

Kawanku, marilah kita bersama-sama berubah ke arah lebih baik.. Bukan saya sengaja menceritakan perkara ini, namun ia hanyalah sekadar untuk perkongsian bersama untuk semua.. Semoga kita dapat bersama fikirkan, menginsafi dan merubah diri kita.

Wallahu’alam

Firman Allah:

“Sesungguhnya Taubat di sisi Allah hanyalah Taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yang Kemudian mereka bertaubat dengan segera, Maka mereka Itulah yang diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana..” (Surah An-Nisa’:17)

Tuesday, October 20, 2009

NIAT vs NAFSU...??




Pelik juga kan tajuk ni??
Entah kenapa, ringan pula tangan saya nak menulis.. Ia mengenai kisah seorang hamba Allah ni.. (Nama dirahsiakan ya..) Hamba Allah ini adalah seorang perempuan.. Jadi, disebabkan dia perempuan, saya faham apa yang dia rasakan sekarang..

Kisahnya macam ni..
Kawan saya ni telah dilamar oleh seorang lelaki yang baik agama dan akhlaknya.. Lamaran berlaku melalui orang tengah yang digunakan. Masalah kawan saya sekarang adalah lelaki tersebut ragu-ragu pula samada nak memperisterikan kawan saya ni atau tak.. 

Akhirnya, dia berkeputusan meneruskan hubungan tersebut setelah dia berjumpa dengan family kawan saya ni la.. Kawan saya pulak sebenarnya dah mula menyimpan perasaan pada lelaki tersebut dan dah mula ada perasaan sayang.. Tapi lelaki itu gayanya macam takde perasaan langsung terhadap kawan saya ni.. Si lelaki ni mengatakan bahawa dia sebenarnya tidak pernah bercinta, tidak bercouple dan tidak pernah menulis sms cinta sebelum ni.. Dia  juga cakap, rasa suka itu boleh dipupuk perlahan-lahan..

Ok.. Fine.. Tapi, kawan saya ini takut untuk meneruskan pertunangannya dengan lelaki tersebut sebab dia terfikir bahawa bakal suaminya itu langsung tiada perasaan terhadapnya. Ditambah pula dengan 'cucukan' daripada kawan-kawan terdekat dan kawan-kawan yang mengetahui mengenai perkara itu, begitu menguji kepercayaan kawan saya ni terhadap bakal suaminya. Ada kawan-kawan yang mengatakan jika dia dah tak suka dan cuba pula memaksa diri untuk suka, macam mana nak kahwin nanti? Sebab lelaki tersebut boleh dikatakan seorang yang segak, sedangkan kawan saya ni boleh dikategorikan sebagai wanita yang takde la cantik (biasa-biasa je..).. Mana mungkin lelaki tersebut 'berselera' (paham-paham ler) terhadap kawan saya ni, katanya.. Kesian kat kawan saya ni kan? Kadang-kadang, kawan saya kata, betul jugak.. Tapi... Entah la.. 

Kawan saya yang sorang ni betul-betul confuse. Tak tahu mana satu yang dia harus percaya.. Apa yang harus dia buat? Patutkah dia meneruskan hubungan dengan orang yang langsung tiada perasaan terhadapnya? Yang langsung tidak menunjukkan tanda-tanda 'mengejarnya'? Yang mungkin 'tiada selera' dengannya? Perlukah??? Soalan ni yang ditanyakannya pada saya membuatkan saya terfikir... Lama saya termenung..  Saya faham betapa pedihnya perasaan dia.. Betapa sakitnya hati apabila diri kita terpaksa disukai oleh orang yang kita suka..

Akhirnya...  Saya menemukan jawapan.!
Saya tanya dia, apa matlamat pernikahan dia?

"Tentulah kerana Allah.. Mengikut sunnah rasulullah.."

"Jadi, adakah hang nak kahwin dia kerana Allah atau kerana nafsu?"
"Apa maksud hang Farhah? Aku tak faham.."

"Maksud  aku, niat hang nak kahwin kerana ALLAH betul ke?"
"Atau hang hanya turutkan perasaan semata-mata, ikutkan nafsu dan hati?"
"Sebab.... Jika niat kahwin ikhlas kerana ALLAH, di sinilah Allah akan uji.. Sama ada betul ke hang ikhlas kerana Allah.."

"Hang mementingkan keredhaan Allah atau mementingkan dia mencintai hang sebelum  hampa nikah? Sebab, sekiranya betul hang nak bina keluarga islam yang mengikut sunnah, niat perlu hanya kerana Allah, kerana mengharapkan cinta Allah melalui perkahwinan.."

"Memang cinta si suami penting sangat dalam sesebuah perkahwinan. Ia boleh dipupuk.. Jika hang menjadi seorang isteri yang baik, yang solehah, hang pasti akan dicintai oleh semua orang termasuklah suami hang juga.. Percayalah.. Hang pasti akan dapat cinta Allah dan cinta makhluk sekaligus.. Bila Allah mencintai seseorang hamba, makhluk yang lain pun akan turut mencintainya.. Janganlah risau tentang tu."

"Tapi.... Aku takut dia abaikan aku dan tinggalkan aku nanti..."
"Sebab apa perlu takut? Sabarlah.. Allah kan ada..."

Fiman Allah:

"..Dan Jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Allah semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.." (Surah al-Kahfi, 18:28)

Friday, October 2, 2009

Mengikut SUNNAH yang sebenarnya


Sunnah Rasulullah adalah sumber kedua yang terpenting dalam memahami Islam setelah Al-Quran.. Memahami sunnah yang sebenarnya wajib bagi kita umat Islam. Apabila kita mempelajari dan memahami, henndaklah kita beramal dengannya. Hal ini bukanlah senang tetapi menuntut pengorbanan yang tinggi. Banyak halangan dan rintangan terpaksa kita tempuhi bagi memperjuangkan kebenaran pada akhir zaman ini. Yang betul dikata salah... Yang salah pula diterima secara membuta tuli dan dianggap sebagai sesuatu yang betul.. 

Firman Allah :

"..Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.." (Surah An-Nisa', 4: 59)

Kembali kepada sunnah yang sebenarnya dan membersihkannya daripada sebarang unsur bid'ah merupakan tanggungjawab berat yang perlu dipikul bagi menyelamatkan diri dan juga umat seluruhnya..

"Sesungguhnya sebenar-benar perkataan adalah kitabullah, sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk rasulullah, seburuk-buruk perkara adalah tambahan dalam agama, dan setiap tambahan dalam agama adalah bid'ah, dan setiap yang bid'ah itu adalah sesat, dan setiap yang sesat, maka tempatnya dineraka.."

Oleh itu, berhati-hatilah kita dalam melakukan sesuatu amalan, kerana ditakuti kita hanya taklid secara membuta tuli tanpa menyelidiki dan mengkajinya terlebih dahulu samada ia benar-benar menepati al-Quran dan Sunnah ataupun tidak. Walaupun ilmu di dada masih kurang, namun tiada salahnya untuk kita belajar memahaminya, bahkan ia adalah perkara yang sangat baik untuk menambah ilmu tentang islam.. Bukanlah semata-mata mempelajari ilmu akademik sahaja tanpa mempedulikan hal-hal lain sepertimana yang banyak berlaku pada masyarakat sekarang..

Semoga, kita dapat bersama-sama membangun dan menghidupkan semula sunnah rasulullah di zaman yang penuh dengan dugaan ini.. InsyaAllah..

Monday, September 7, 2009

Bingkisan Luahan Hatiku Buatmu..



Aku mencari-cari di manakah dirimu selama ini. 
Namun, aku masih belum menemukanmu, 
seseorang yang telah ditetapkan untuk menjadi teman hidupku didunia, 
dan seterusnya ke akhirat nanti... 

Aku tertanya-tanya dimanakah dirimu? 
Bilakah kita akan bertemu? 
Aku sendiri tidak tahu jawapannya. 
Kerana bukan aku yang berkuasa atas dirimu, 
tetapi kita punya Allah yang lebih berkuasa, 
yang menentukan segalanya... 

Soalan demi soalan mengetuk nuraniku.. 
Wahai diri, wahai bakal suamiku, siapakah dirimu pada pandangan Allah? 
Ya... Jika aku menginginkan dirimu menjadi insan yang dicintai Allah, 
maka aku dululah yang perlu merubah diriku. 

Aku tertanya-tanya lagi. 
Adakah aku akan sempat bertemu denganmu di dunia? 
Ataukah Allah akan menjemputku kembali menemuinya, 
sebelum aku sempat bertemu denganmu? 

Wahai hatiku, wahai bakal suamiku.. 
Siapapun kita, kita harus sentiasa menyedarinya. 
Aku bukanlah matlamat hidupmu di dunia, 
dan kau juga bukanlah matlamat hidupku. 

Tetapi aku dan dirimu nanti 
akan bersama-sama sebaik mungkin sebagai hamba Allah 
demi mencapai matlamat yang satu, 
iaitu keredhaan Allah SWT 

Wahai bakal peneman hidupku... 
Perlu kau sedari, 
hatiku bukan kepunyaanmu dan hatimu juga bukan milikku.. 
Hati kita hanya milik Allah yang hanya dipinjamkanNya kepada kita. 

Oleh itu, 
janganlah kau terlalu mengharapkan cinta dariku, 
tetapi harapkanlah cinta dari Allah, 
pasti aku jua kan mencintaimu... 

Aku sedar, 
Allah berkuasa membolak-balikkan hati setiap hambanya, 
diberikan kepada sesiapa yang dia kehendaki.. 
Siapalah diriku untuk menentang Si pemilik hati 
yang diriku sendiri ini cumalah pinjaman dan sementara?? 
Aku mengharapkan agar kau jadilah pemimpin diriku
 untuk mendekatkan aku pada cinta Allah.. 

Berlaku adil dan amanahlah terhadapku 
seandainya tiada lagi rasa suka dihatimu buatku. 
Semoga dengan ini kita akan bersama-sama 
mencapai cinta yang lebih hakiki dan abadi, 
mengangkat diri menjadi hamba yang beriman 
dan bertakwa di sisi Allah SWT.... 

- Farhah -

Monday, May 18, 2009

Jodoh Kita Bila?? Hmmm.......



Tiba-tiba, saya teringat akan pertanyaan sorang kawan bulan lepas.. Sebelum cuti semester. Waktu tu masih petang, saje tengah rehat dalam bilik. Seingat saya, dia bertanyakan saya mengenai jodoh kawan-kawan kami yang dah sampai lebih awal. Pertanyaanya lebih kurang macam ni la: 

"Farhah, bila jodoh kita ek? Kawan-kawan kita dah dua tiga orang dah.." 
(Hehe.. Kawan saya yang sebaya dah lebih dari 5 orang yang kahwin.. Baru 21 ye skarang?) 

Gambar kat sebelah ni pun kawan saya gak. Kak Teh Faridah, baru melangsungkan perkahwinan pada akhir tahun lepas. Cantik kan?

Ok la, Bila kawan saya tanya tu, saya pun terfikir.. 
"Hmmm.. Entah la... Layak ke? Bersedia ke? Dah cukup matang dan bersedia ke nak jadi isteri solehah? Dah sedia nak jadi ibu? Sikap aku macam mana ek? Ish... Tak boleh jadi ni......."
Daripada situ, saya sedar, then saya kata kat dia. 

"Rasa-rasanya, kita layak ke? Aku rasa, kita masih tak layak kot.. Mungkin belum bersedia. Banyak lagi yang kena tengok balik kalau nak kahwin ni. Banyak tanggungjawab. Hang pun tau, kan? Bukanlah sekadar nak menghalalkan hubungan semata-mata..Cuba tengok kawan-kawan yang dah kahwin @ baru rancang nak kahwin cuti ni. Sikap diorang ada macam kita tak? Tengok pembawaan diri diorang macam mana?" 

"Hmmmm... Maksud hang?"

"Ye la, diorang nampak serius kan? Bukan macam kita. Sikit-sikit gelak, suka main-main, tak ambik serius.. Betul ke kita memikirkan soal tanggungjawab? Kebanyakan kita mungkin rasa kita dah sedia sedangkan pada hakikatnya tak.. Cuba renungkan balik dalam-dalam.. Aku rasa, kalau seseorang tu betul-betul bersedia mendirikan rumahtangga, dia takkan ada masa nak main-main selalu.. Dia sibuk dengan usaha memperbaiki dan mentarbiyyah diri untuk menerima tanggunjawab baru. Hidup dia ada fokus yang lebih utama yang perlu dia bagi tumpuan sebab rumahtangga bukanlah semudah yang disangka, ye tak? Banyak perkara dan banyak juga hati yang perlu kita jaga.." 

"Betul.. betul! Tu la kan... Hmm.. Aku ni, tah macmn la yea?" 

Hehe... Entahlah, kadang-kadang buntu juga memikirkan persoalan hati dan perasaan ni.. Namun, kepada sahabat-sahabat yang sedang bercinta, sedarlah bahawa perkahwinan adalah yang terbaik buat kalian. Kerana itulah sebaik-baik jalan bagi seorang lelaki dan wanita. 


Apapan, saya mendoakan yang terbaik untuk semua. Semoga bahagia dan menemui pasangan yang soleh @ solehah. Dan 1 lagi.... Tak lupa juga kpd 5 orang sahabat yang akan menjadi raja sehari pada cuti semester ni, Kak Siti Rogayah (30hb Mei 2009) dan Husnil (31hb Mei 2009). 

Dan juga kepada Adi Syahid, Kak Siti Mariam dan Kak Radieah (Yang 3 orang sahabat ni saya dapat tahu daripada sahabat yang lain je.. Tak nak jemput ke? Hehe..) Tahniah atas pernikahan antum dan semoga ALLAH S.W.T melimpahkan kebahagiaan pada rumahtangga yang dibina... =) 

Wallahua'lam... 

Saturday, May 9, 2009

Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Tajdid?



Penulis: Hafiz Firdaus Abdullah


Tajdid berakar umbi daripada sebuah hadis riwayat Abu Hurairah radhiallahu ‘anh, dimana Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

Sesungguhnya Allah membangkitkan bagi umat ini pada awal setiap seratus tahun orang yang mentajdidkan bagi (umat)nya, agamanya.

Hadis yang ringkas ini memiliki tujuan dan maksud yang luas. Syaikh Yusuf al-Qaradhawi hafizhahullah, dalam mengupas hadis di atas, menyebut tujuannya sebagai:

“Hadis ini bertujuan membangkitkan rasa optimis pada jiwa kaum muslimin, bahawa agamanya tidak akan pernah mati, bahawa dalam setiap masa tertentu Allah akan mengutuskan orang yang mentajdidkan agama-Nya dan menghidupkan syari’at-Nya.”

Ungkapan “awal seratus tahun” dijelaskan oleh beliau sebagai:

“Ada pun yang dimaksudkan dengan ‘awal seratus tahun’ bukanlah ‘tahun seratus’ atau ‘seratus satu’, tetapi masa-masa terakhir setiap abad dan masa-masa awal dari abad yang berikutnya. Bahkan sebenarnya kita tidak mampu memastikan apakah yang dimaksudkan ialah tahun Hijriyah, tahun dari wafatnya Rasulullah atau tahun pengutusan baginda, sebagaimana yang akan kami jelaskan. Yang penting Allah tidak akan membiarkan umat ini tanpa ada orang yang membangunkan dari tidurnya atau yang menyatukan umat ini dari kehancurannya yang remuk redam.”

Siapakah pentajdid yang dimaksudkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam? Syaikh al-Qaradhawi menjelaskannya:

“Perkataan “man” pada hadis di atas boleh digunakan untuk jamak (plural) kerana asal kedudukan perkataan “man” berlaku untuk kedua-duanya (singular and plural). Hal ini terbukti dalam al-Qur’an:


Dan sesiapa yang mengerjakan amal shalih, dari lelaki atau perempuan, sedang dia beriman, maka mereka itu akan masuk Syurga.

Setelah anda mengetahui hal ini, maka seorang pentajdid boleh terdiri daripada satu orang yang Allah bangkitkan untuk mentajdid agama, seperti Khalifah ‘Umar bin Abdul Aziz. Adakalanya pentajdid itu lebih dari satu orang, seperti dalam bentuk jamaah, madrasah (pemikiran) atau harakah (gerakan), baik dalam bidang fikrah, tarbiyah mahu pun jihad dimana para aktivisnya saling berwasiat dengan hak dan kesabaran serta saling tolong menolong dalam kebajikan dan taqwa.


Boleh jadi pentajdid itu sifatnya individual atau berkelompok yang berbeza-beza sesuai dengan bidang dan kepakaran (masing-masing). Misalnya, yang pertama dalam bidang ilmu dan fikrah, sedang yang kedua dalam bidang tarbiyah. Yang ketiga dalam bidang politik dan kenegaraan, yang keempat dalam bidang sosial masyarakat dan yang kelima dalam bidang jihad dan dakwah, demikianlah seterusnya. Bidang dan caranya berbeza, namun prinsip dan sasaran adalah satu.

Maka disini saya (ingin mengambil kesempatan) mengingatkan kepada mereka yang aktif berjuang untuk Islam, baik secara individual atau berkelompok, tentang satu hal yang patut disedari: Bahawa perbezaan manhaj dalam beramal untuk Islam dan banyaknya jamaah dalam rangka melakukan usaha tajdid bukanlah satu penyakit atau hal yang dicela di sisi Allah dan orang-orang yang beriman, selagi mana perbezaan tersebut bersifat kepelbagaian dan bukannya bersifat permusuhan dan perpecahan.”

Akhirnya, maksud tajdid dijelaskan oleh beliau sebagai:


“Mentajdid sesuatu bererti upaya mengembalikannya kepada keadaan asal sehingga ia tampil seakan-akan barang yang baru. Ini dilakukan dengan cara memperkokoh sesuatu yang lemah, memperbaiki sesuatu yang usang dan menampal sesuatu yang retak sehingga kembali mendekati bentuknya yang pertama. Dengan kata lain, tajdid tidak bererti merombak bentuk yang pertama atau menggantikannya dengan yang baru."

Agar lebih jelas lagi, kami berikan contoh yang kukuh: Apabila kita ingin mentajdid sebuah bangunan tua, kita membiarkan asas, ciri-ciri, bentuk dan sifat bangunan tersebut. Kita hanya memperbaiki apa yang rosak, menghias, menampal dan memperindah bahagian yang usang. Jadi bukan menghancurkan bangunan tersebut dan diganti dengan bangunan baru yang berbeza.

Demikian pula dengan upaya mentajdid agama, bukan bermakna merubah agama tetapi mengembalikannya menjadi seperti dalam era Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, para sahabat dan tabi’in (radhiallahu ‘anhum).”

Tajdid tidak sekadar mengembalikan agama Islam kepada keadaannya yang pertama lagi tulen, tetapi juga mengembalikan komitmen umat kepada Islam yang pertama lagi tulen.

Ustaz Maszlee Malik dan Hamidah Mat melanjutkan:
“Tajdid membawa maksud suatu pembaharuan untuk membangkitkan komitmen umat terhadap Islam dalam bentuknya yang kudus dan bersih. Ia adalah satu proses pembaikan atau pun suatu perubahan yang bertujuan membawa umat kembali kepada keaslian Islam yang utuh. Maksudnya, tajdid adalah berkaitan usaha mengembalikan sikap dan pengamalan umat Islam kepada ajaran Islam itu sendiri dan bukannya menggantikan Islam dengan ajaran yang baru kerana (konon) tidak sesuai dengan zaman.”


Apabila berinteraksi dengan tajdid, umat Islam di Malaysia terbahagi kepada beberapa kategori:




Pertama: Mereka yang berkata tajdid adalah tidak perlu kerana beranggapan Islam di Malaysia masih dalam keadaan yang pertama lagi tulen. Maka mereka menghalang usaha mentajdid dan meremehkan para pentajdid.


Ini adalah sikap yang tidak benar kerana sesiapa yang sahaja yang melakukan kajian terhadap Islam di Malaysia dan pengamalannya oleh rakyat Malaysia pasti akan menemui bahawa sebahagian daripadanya berada dalam keadaan yang pertama lagi tulen manakala sebahagian lagi berada dalam keadaan yang bercampur aduk dengan pelbagai unsur pencemaran seperti tradisi masyarakat, ajaran daripada agama lain dan tokok tambah individu tertentu.


Perkara ini bukan sahaja berlaku di Malaysia tetapi meluas kepada negara-negara yang lain. Perkara ini bukan sahaja berlaku pada masa kini tetapi bermula sejak wafatnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dan akan berterusan sehingga ke akhir zaman. Oleh kerana itulah baginda bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya Allah membangkitkan bagi umat ini pada awal setiap seratus tahun orang yang mentajdidkan bagi (umat)nya, agamanya”, menunjukkan bahawa pencemaran agama adalah sesuatu yang benar-benar akan berlaku dan usaha tajdid adalah perlu untuk membersihkan pencemaran tersebut.




Kedua: Mereka yang beranggapan tajdid adalah usaha mengubah-suai agama dari sudut pemikiran dan amalan agar ia sesuai dengan kehendak manusia dan peredaran zaman. Dari sudut pemikiran, mereka cuba untuk membuka tafsiran agama dan menjadikannya hamba kepada peradaban kini (liberalisme). Ada pula yang menganggap azab kubur, penurunan Nabi Isa pada akhir zaman dan wanita yang menutupi auratnya adalah punca kemunduran umat, lalu ia perlu ditolak daripada pegangan umat Islam.[8] Dari sudut amalan, mereka menambah ibadah tertentu dan mengurangkan ibadah yang lain. Usaha-usaha sebegini tidak disebut sebagai tajdid tetapi disebut sebagai bid’ah.


Bid’ah, sama ada dari sudut pemikiran atau amalan, merupakan salah satu kemungkaran yang amat berbahaya kepada agama Islam dan umatnya. Oleh kerana itulah Allah dan Rasul-Nya memberi larangan keras kepada para pencipta bid’ah dan para pengamalnya.




Ketiga: Mereka yang beranggapan tajdid adalah usaha kembali kepada al-Qur’an dan al-Sunnah sahaja. Maka dalam usaha tajdid tersebut, mereka menyisihkan khazanah peninggalan para ulama seperti kitab-kitab tafsir, syarahan hadis, fiqh dan sebagainya.
Ini adalah sikap yang tidak benar kerana khazanah para ulama’ merupakan jambatan yang menghubungkan seseorang itu kepada kefahaman yang tepat kepada firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala dan sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Tanpa jambatan tersebut, seseorang itu akan tenggelam ke lautan yang dalam.


Memang, para ulama’ tersebut tidak maksum. Namun, mereka yang menyisihkan khazanah para ulama’ juga tidak maksum, bahkan jauh lebih tidak maksum. Oleh itu para ulama’ memang ada melakukan kesilapan, namun ia dalam kekerapan yang amat kecil. Berbeza dengan mereka yang bukan ulama’, mereka akan membuat kesilapan dan ia dalam kekerapan yang amat besar.




Keempat: Mereka yang melakukan usaha tajdid dengan cara tashfiyah (التصفية) dan tarbiyah (التربية). Tashfiyah bermaksud usaha memurnikan agama Islam daripada pelbagai pencemaran yang telah sekian lama melekat kepadanya. Manakala tarbiyah bermaksud mendidik umat kepada agama Islam yang telah dimurnikan, hasil daripada usaha tashfiyah di atas.


Ini adalah sikap yang benar. Memandangkan umat Islam di Malaysia berada dalam keadaan yang agak jauh daripada Islam yang pertama lagi tulen, maka manhaj tashfiyah dan tarbiyah hendaklah dijadikan kaedah utama dalam usaha tajdid. Seterusnya manhaj mencela, menghukum dan memulau (boycott) hendaklah ditinggalkan kerana ia tidak menghasilkan manfaat yang diingini, sebaliknya mengekal atau menjauhkan lagi Islam di Malaysia dan umatnya daripada agama yang pertama lagi tulen.
 


Petikan daripada Artikel HAFIZ FIRDAUS.COM
(http://hafizfirdaus.com/content/view/143/80/1/1/)

Thursday, May 7, 2009

Ehem, Gambar Muslimahkah ini?


Dipetik dari:  Blog WEWR ~Khabar Dari Urdun~

Terkadang bila melayari weblog-weblog rakan, menjelajah ke dalam dunia maya bagi manusia yang memayakan diri mereka, saya merasa hairan melihat sesetengah weblog muslimah, yang bertudung, yang menutup aurat, tidak segan silu pula untuk memaparkan gambar masing-masing.

Tiadalah terlalu salah untuk memaparkan gambar anda, ya muslimah sekalian, namun, sayangnya, anda terlupa bahawa gambar yang anda posting itu adalah gambar sebesar skrin 17 inci! Setiap butir jerawat dan bulu halus di muka anda terpampang rapi!


MUSLIMAH DAN GAMBAR : ADA APA DENGANNYA?

Tidaklah tujuan saya mengaibkan kalian. Saya adalah rakan kamu. Sahabat kamu. Yang enggan melihat wajah-wajah anda itu, dipaparkan sewenang-wenangnya kepada orang. Biarpun wajah bukan aurat mengikut sesetengah mazhab, namun tatkala fitnah mengundang, tidakkah ia melayakkan ianya ditutup dari pandangan umum? Muslimahku, Dunia internet semakin berkembang maju. Satu hari, satu weblog, mungkin berjuta-juta orang yang melihatnya setiap hari.
Di kalangan mereka ada yang bagus, yang menundukkan pandangan selaras firman Allah dalam Surah An-nur:

“Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan.”

Namun, kita harus akui, bahawa di kalangan jutaan orang itu, ada yang hatinya sakit, ada yang jiwanya perit menanggung kesakitan akibat terlihat wajah-wajah kamu biarpun kamu bertudung litup.
Muslimahku, Kalau kita lihat dunia gambar bukan main maju lagi. Dahulu, cuma setakat kamera yang perlu dicuci gambarnya. Kini, telefon juga menjadi kamera. Kamera pula lebih dahsyat, lebih instant, sesegera mee segera yang sama kerosakan yang dibawanya, penyakit hati.

Alangkah malangnya, kalau wajah-wajah anda yang terpamer itu, mengundang gejolak rasa di jiwa insan bernama lelaki, yang beriman akan beristighfar dan memujuk hati, manakala yang sakit jiwanya, akan mula mengganggu anda. Mula memburu anda dengan SMS, telefon, hatta mungkin mendekati anda, dengan tujuan memiliki anda…

Hanya kerana satu kesilapan yang mungkin anda tidak terniat, wajah anda terpampang besar di internet! Gambar adalah bayangan realiti. Namun mungkin juga ia fantasi. Kadangkala tertipu juga lelaki pada fantasi Photoshop, Fireworks dan seribu satu pengedit gambar lagi. Kalau itu memang tujuan anda, anda tanggung sendirilah. Tapi kalau niat anda cuma berkongsi, dengan tanpa sedar mengajak fitnah bertandang, maka amaran saya, hati-hatilah!


PENYELESAIANNYA…

Andalah sahaja yang mampu menyelesaikannya. Bukan orang lain. Diri anda, andalah yang harus menjaganya. Apa tujuan anda bertudung dan menutup aurat? Bukankah kehendak syariat dan ingin menutup pandangan orang kepadamu?

Maka, soalan saya, menundukkan pandangan bukan kehendak syariatkah? Memaparkan wajah anda besar-besar menutup pandangan orang terhadap andakah? Kerana weblog-weblog dan web foto itu milik anda, seharusnyalah anda kecilkan wajah-wajah anda dengan mengecilkan saiz gambar itu.

Banyak cara boleh dilakukan menggunakan perisian pengedit gambar. Belajarlah daripada yang tahu. Hindarkanlah aksi-aksi dan posing-posing yang hanya akan menambahkan lagi kerosakan jiwa masyarakat. Sekiranya niat anda hanya ingin berkongsi dengan rakan muslimah anda, lakukanlah secara tertutup. Elakkan posting yang boleh dilihat oleh segala macam jenis orang. Kalau lebih mudah, anda kirim saja emel bergambar pada rakan muslimah anda itu.

Ingat, wajah anda, anugerah Allah.

Anugerah Allah itu hanya layak dilihat berkali-kali oleh yang layak sahaja...Wallahu A’lam..
Wanita solehah, Itulah sebaik-baik hiasan...

S e l a m a t   B e r m u j a h a d a h 


Monday, March 23, 2009

Ikhtilat... Sedarkah Kita?


Diedit dan dikumpul dari: Google


IKHTILAT IKHWAH DAN AKHAWAT

Persoalan mungkin, ikhtilat IKHWAH dan AKHAWAT, Bagaimana dengan kita? Sesungguhnya menjadi kewajipan bagi seseorang muslimin-muslimat yang beriman kepada Allah dan Rasul itu menjauhi ikhtilat yang haram antara lelaki dan perempuan. Hendaklah seorang wanita itu apabila telah cukup ilmu dan fahamnya dan terlibatnya di dalam dakwah untuk memastikan dirinya jauh dari ikhtilat (percampuran lelaki-perempuan) yang bukan mahramnya.

Perlanggaran batas-batas pergaulan muslimin-muslimat masih terjadi dan hal ini mungkin disebabkan kerana :

1. Belum mengetahui batas-batas pergaulan.
2. Sudah mengetahui, namun belum memahami.
3. Sudah mengetahui namun tidak mahu mengamalkan.
4. Sudah mengetahui dan memahami, namun tergelincir kerana lalai. 

Kita mungkin sibuk menghiasi penampilan luar kita dengan menyimpan janggut, berkopiah ataupun dengan tudung labuh warna-warni. Kita sibuk berhiaskan simbol-simbol front Islam namun lupa substances Islam. Kita bersungguh belajar ilmu Islam namun tidak fokus pada pemahaman dan amal.

Aktivis sekular tidak lagi segan dengan kita!!! Seorang ustaz bercerita bahawa ada aktivis sekular yang berkata kepadanya, 

“ Ustaz, dulu saya respect pada Islamic student, pakai tudung labuh, berkopiah kerana pandai menjaga pergaulan muslimin-muslimat, namun kini mereka sama saja dengan kami. Kami jadi tak segan lagi.”

Ungkapan aktivis sekular di atas memalukan kita selaku jundi-jundi yang ingin memperjuangkan agama-Nya. Menjaga pergaulan lelaki-perempuan memang bukanlah hal yang mudah kerana fitrah lelaki adalah mencintai wanita dan demikian pula sebaliknya. Hanya dengan keimanan yang kukuh dan mujahadah sajalah yang membuat seseorang dapat istiqomah menjaga batas-batas ini. 


PELANGGARAN BATAS-BATAS PERGAULAN IKHWAH DAN AKHAWAT MASA KINI

1. Tidak Menundukkan Pandangan (Gadhul Bashar)
Bukankah ada pepatah yang mengatakan, “ Dari mana datangnya cinta ? Dari mata turun ke hati”. Maka jangan kita ikuti seruan yang mengatakan, “Ah, tidak perlu gadhul bashar, yang penting kena jaga hati!” Namun, bukanlah menunduk pandangan sehingga terlanggar tiang tapi cukup sekadar kita memastikan pandangan kita terjaga daripada melihat sesuatu yang tidak syarie. Lelaki memandang wanita dengan penuh nafsu dan tidak alah juga wanita yang berkelakuan demikian walau tampil “warak berbungkus”.


2. Couple
Duduk berdua di taman-taman, tepi-tepi malah ada yang lebih licik dengan menggunakan platform rasmi yang bernama ‘meeting’ ditempat2 yang mencurigakan. Walaupun kebanyakan masyarakat pelajar Azhar mahupun masyarakat arab tidak mempedulikan sebegini kerana menganggap ustaz-ustazah yang berduaan ini sedang berdiskusi tentang Islam dan tugas, namun apapun alasannya, maka menutup pintu fitnah ini adalah langkah terbaik dan wajib bagi kita.

3. “Chop awal-awal” Untuk berkahwin
“Bagaimana, ustazah? Tapi tiga tahun lagi baru kita kahwin. Ana takut enti diambil orang.” Akhawat belum tamat belajar sehingga ‘dichop’ seorang ikhwah untuk menikah kerana takut kehilangan, padahal belum pasti hasrat itu akan tercapai. Hal ini sangatlah berisiko dan boleh mendatangkan permusuhan dan perpecahan bukan setakat semasa belajar, malah akan berlanjutan ke tanah air. Bukankah Nabi sallahu Alihi Wasallam sendiri melarang kita daripada ‘chop awal’ atau bertunang terlalu lama. Dengan kata mudah ‘kalau rasa diri sudah berpunya dan serius dalam hubungan, eloklah dipercepatkan urusan akad antara keduanya takut-takut terjerumus kekancah maksiat. Justeru, mana mungkin hubungan suci suami isteri akan terbina kekal di atas timbunan sampah kemaksiatan.’

4. Telefon Tidak ‘Urgent’
Menelefon dan berborak tidak tentu arah yang tidak ada nilainya sama ada soal pengajian mahupun atau soal tugas berpersatuan. Kalau setakat bertanya khabar, bercakap soal hati dan perasaan atau apa sahaja yang bersifat tidak syarie tanpa batas, ana gusar apa akan kita jawab dihadapan Allah nanti. Apa yang lebih malang, kita selaku daei, ulamak dan harapan masyarakat di luar sana sebagai benteng terakhir umat Islam yang membawa mandat besar selaku agen pengubah masyarakat, harus menunjukkan teladan dan nama yang baik dengan mengenepikan sebarang salah laku

5. SMS Tidak ‘Urgent’
Saling berchatting via SMS mengenai hal-hal yang tak ada kaitannya dengan da’wah, sampai tak sedar kredit dah habis. Sudah tiba masanya kita matang dan bermuhasabah dengan kehadiran teknologi yang sudah sekian lama kita nikmati. SMS tidak sepatutnya dijadikan medan melempiaskan nafsu serakah dengan berabang-sayang tapi sepatutnya dimanfaatkan untuk tujuan yang lebih murni dan berfaedah untuk menempah tiket ke syurga Allah Subhanahu Wataala.

6. Berbicara Mendayu-Dayu
Bercakap sambil tertawa kecil dan terdengar sedikit manja. Bukankah Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam melarang perempuan daripada bercakap dengan suara yang mendayu-dayu dan dibuat-buat untuk menarik perhatian lelaki. Jadilah wanita yang bermaruah dengan sedikit bertegas bila bercakap dengan lelaki yang bukan mahram. Si lelaki pula. Jadilah mukmin yang ‘gentleman’ dengan menghormati perempuan mukminat. Hormat dalam erti kata menjaga dan memelihara maruah kaum hawa yang bakal menjadi tempat letaknya zuriat kita, penerus generasi beragama masa depan.

7. Yahoo Messenger/Chatting Yang Tidak ‘Urgent’
YM adalah termasuk satu kemudahan. Tidaklah berdosa bila ingin menyampaikan hal2 penting di sini. Namun menjadi bermasalah bila topik perbicaraan melebar entah kemana dan tidak fokus pada da’wah kerana khalwat secara maya mudah untuk berlaku.


Ikhtilat Ikhwah dan Akhawat..

Berdasarkan dalil-dalil yang dikemukakan, jelaslah kepada kita bahawa pergaulan atau ‘ikhtilat’ di antara lelaki dan wanita tanpa sebab-sebab munasabah yang dibenarkan adalah dilarang sama sekali dan membawa kepada dosa.

Maka sewajarnya ke atas kaum Hawa menjaga batas-batas pergaulan hariannya dengan kaum Adam. Ini kerana ‘ikhtilat’ yang melanggar batas2 syariat akan menyebabkan fitnah serta kerosakan hati dan akhlak di dalam kalangan masyarakat Islam. Seterusnya ia boleh menjatuhkan martabat wanita itu sendiri.

Jadilah lelaki yamg mampu membela dan memimpin kaum hawa ke jalan yang membawa mereka ke syurga. Bukankah sekiranya kita sayangkan seseorang, sayang kita akan lebih bermakna jika kita sama2 memperoleh syurga. Mana mungkin lafaz sayang dan kasih kita terpalit lumpur yang natijahnya adalah neraka.

Lupakan persoalan salah siapa antara kita tapi letakkan pertanyaan dalam benak sanubari kita, Ikhtilat antara ikhwah dan akhawat, bagaimana dengan kita? Adakah kita terlibat sama?. Jangan sampai suatu masa anak cucu kita mentertawakan dan menghukum kita lantaran salah laku yang kita adakan hari ini. Wallahualam.



TIPS BERURUSAN DENGAN BUKAN MAHRAM – SAY NO TO IKHTILAT.. 

1. Elakkan berhubungan dengan bukan mahram. Kalau ada peluang untuk minta bantuan dari nisa' (bagi nisa') dan rijal (bagi rijal), mintalah tolong mereka. Lainlah benda-benda di luar kudrat kita contohnya apabila nisa' minta bantuan rijal soal baiki latop, kereta dan perkara-perkara yang tak mampu dilakukan nisa'. Silalah mempergunakan kemahiran dan kepakaran yang ada. Begitu jugalah sebaliknya bagi rijal.

2. Andai terpaksa berhubung dengan bukan mahram gunakanlah perantaraan berbentuk tulisan seperti sms, nota kecil dan sebagainya. Ringkaskan dan padatkan ayat-ayat. Tak perlulah meletakkan ikon senyum yang sememangnya comel. Tak perlu disertakan dengan gelak ketawa seperti huhu, haha, hihi, hikhik. Seolah –olah kanak-kanak tadika mengajar mengeja. Apatah lagi benda-benda lain yang kurang berfaedah. Andai terdesak sangat untuk bercakap melalui telefon, jagalah suara anda terutama nisa' selari dengan tuntutan Al-Quran: 

"Wahai isteri2 nabi, kamu bukanlah seperti perempuan-perempuan lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah lemah lembutkan suara dalam berbicara, sehingga bangkit nafsu org yang ada penyakit dlm hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yg baik." 

Takkanlah nak tunggu Allah menempelak kita dengan balaNya?

3.Tundukkan hati. Sepatutnya apabila kita berurusan dengan bukan mahram kita perlu risaukan kemurkaanNya. Banyak-banyaklah berdoa semoga urusan dipermudahkan dan bebas daripada fitnah. Minta dariNya supaya dipelihara daripada panahan syaitan.

4.Tundukan pandangan. Jangan tertipu dgn matapelajaran kaedah berkomunikasi yang kita belajar "make eye contact with the person you're talking to". Melainkan dengan kaum sejenis. Teramatlah disarankan demi membina ukhwah yang kukuh. Berwaspada dengan konsep "dari mata turun ke hati". Tak bermakna tundukan pandangan sehingga jalan terlanggar tiang.

5.Mempercepatkan urusan. Apabila ada urusan, segerakanlah kerja. Tak perlulah sampai hendak berkongsi hal peribadi, luahan hati, gelak ketawa dan sebagainya yang tidak penting. Berbincanglah di tempat yang sesuai dan segerakan urusan. Jangan lupa peneman anda.


IKHTILAT DENGAN CARA YANG BETUL 

Pada dasarnya, tidak terdapat sebarang hukum bagi pergaulan yang jelas. Meskipun terdapat beberapa pendapat yang mengatakan ianya tidak haram malah harus, namun berdasarkan dalil-dalil yang bakal dikemukakan, adalah jelas bahawa hukumnya adalah tetap haram. Ini juga kerana pandangan ini disokong oleh majoriti ulama fuqaha, dan ahli hadith.

Dalil-Dalil

Pengharaman pergaulan antara lelaki dan perempuan meskipun tidak terdapat satu nas yang qatie (jelas), namun pengharamannya hanya berasaskan kepada hukum lain yang pada asalnya dikhususkan bagi kaum wanita kerana dalam hukum-hukum tersebut terdapat unsur-unsur pergaulan antara perempuan dan lelaki ajnabi. Oleh itu, nas-nas tersebut boleh dijadikan sebagai petunjuk pengharaman pergaulan. Hukum-hukum yang dimaksudkan ialah larangan berkhalwat dan musafir tanpa mahram, solat berjemaah di masjid bagi wanita, hukum jihad bagi wanita-wanita, hukum solat Jumaat bagi wanita dan beberapa hukum-hakam yang dikhususkan untuk wanita.

Pemakaian Urf dan Maslahah dalam Penentuan Hukum Pergaulan.

Dalam konteks persoalan berkaitan pergaulan antara lelaki dan perempuan di Malaysia, meskipun hukum asalnya adalah haram seperti mana yang telah dihujahkan sebelum ini [rujuk perbincangan tentang hukum asal pergaulan], namun apabila dilihat dari sudut pendekatan pemakaian uruf masyarakat di Malaysia, ternyata beberapa kelonggaran tetap wujud seiring dengan prinsip iaitu mengambilkira suasana setempat dan semasa di Malaysia. Persoalan yang turut perlu dipertimbangkan contohnya:

Kaum wanita turut keluar mencari rezeki dengan bekerja, malahan wanita di Malaysia kini hampir seimbang dominasi peratusan mereka yang bekerja dengan lelaki

Persoalan tentang pergaulan antara lelaki dan perempuan semasa belajar. Di universiti, keadaan sama berlaku.


Pengecualian Bagi Hukum Asal

1. Unsur Darurat
Pergaulan perempuan dan lelaki ajnabi yang dikategorikan sebagai darurat atas tujuan memberikan perlindungan atau menyelamatkan perempuan itu daripada bahaya adalah diharuskan dengan syarat tidak ada tujuan-tujuan lain. Hukum ini adalah satu pengecualian dari hukumnya yang asal iaitu haram. 


2. Apabila Wujud Keperluan atau Hajat

Muamalat Maliyyah (urusan harta)
Perempuan dibenarkan bergaul dengan lelaki dalam urusan yang melibatkan harta seperti jual beli atau lain-lain transaksi. Ini adalah kerana urusan sebegini memerlukan interaksi antara dua pihak sebelum berlaku aqad.

Penyaksian (urusan mahkamah)
Penyaksian wanita diterima syara.Di dalam kes-kes tertentu seperti dalam kes harta dan berkaitan.

Urusan kerja
Wanita diharuskan keluar rumah untuk bekerja dengan izin suami atau penjaganya. Urusan kerja kebiasaannya melibatkan pergaulan wanita dengan lelaki. Tambahan pula bilangan tempat kerja yang mengasingkan antara lelaki dan perempuan secara total amat terhad.

Melayani tetamu
Harus bagi seorang wanita melayani tetamunya dengan syarat ia mestilah ditemani oleh suami atau mahramnya. Ini kerana, kewujudan suami atau mahramnya untuk mengelakkan berlakunya 'khalwah' (bersunyi-sunyian) antara seseorang wanita dan tetamunya. Begitu juga, harus bagi seseorang wanita untuk makan bersama tetamunya dengan kehadiran suami atau mahramnya bagi menjaga hak-hak tetamu.

Keperluan lain yang tidak bertentangan dengan syariat
Oleh itu pergaulan yang berlaku contohnya dalam kenderaan awam dibolehkan atas alasan ianya adalah keperluan yang mendesak. Namun demikian, keharusan ini tertakluk kepada syarat perempuan itu keluar rumah bukan untuk tujuan yang tidak syarie seperti untuk berpoya-poya. Ia mestilah bertujuan syarie seperti bekerja untuk menyara diri atau keluarga, menziarahi keluarga, pesakit dan sebagainya. Begitu juga keadaannya jika seseorang wanita perlu ke tempat-tempat awam seperti stesen bas, keretapi, pasaraya dan sebagainya.

3. Pergaulan menurut kebiasaan adat dalam majlis-majlis
Pergaulan antara lelaki dan perempuan di dalam majlis-majlis keramaian yang tidak bertentangan dengan syarak seperti kenduri kendara atau majlis-majlis keraian, ziarah keluarga atau jiran serta sahabat, melayan tetamu dan sebagainya dibolehkan.

4. Pergaulan semasa belajar
Umum mengetahui bahawa situasi keadaan di Malaysia di mana semua rakyatnya berhak untuk mendapatkan pendidikan. Walaubagaimanapun, mungkin timbul dalam usaha menuntut ilmu ini, persoalan tentang pergaulan yang mungkin wujud semasa proses pembelajaran tersebut. Sebagai pelajar sudah tentu akan wujud bentuk komunikasi antara rakan sekelas seperti bertanya soalan, study group dan tugasan secara berkumpulan dan sebagainya. Semua ini jelas menunjukkan betapa pergaulan tidak dapat dielakkan semasa proses pembelajaran.

Maka sewajarnya ke atas kaum Hawa menjaga batas-batas pergaulan harian mereka dengan kaum Adam. Ini kerana 'ikhtilat' yang melanggar batas-batas syariat akan menyebabkan fitnah serta kerosakan hati dan akhlak di kalangan masyarakat Islam. Seterusnya ia boleh menjatuhkan martabat wanita itu sendiri.

Nah, masuk akal jika kita katakan perempuan yang dilebihkan oleh Allah dalam soal menjaga maruah dan harga diri sepatutnya lebih peka dan sensitif dengan masalah ini. Namun ini tidak bermakna lelaki boleh berbuat sesuka hati. Selaku lelaki yang sifatnya dikuatkan oleh Allah dalam segala hal, sepatutnya tidak terjerlus ke lembah becak kemaksiatan.

Jadilah lelaki yang mampu membela dan memimpin kaum Hawa ke jalan yang membawa mereka ke syurga. Bukankah sekiranya kita sayangkan seseorang, sayang kita akan lebih bermakna jika kita sama-sama memperoleh syurga. Mana mungkin lafaz sayang dan kasih kita terpalit lumpur yang natijahnya adalah neraka.

Lupakan persoalan salah siapa antara kita tapi letakkan pertanyaan dalam benak sanubari kita, ikhtilat antara ikhwah dan akhawat, bagaimana dengan kita? Adakah kita terlibat sama? 


BEZA ANTARA IKHTILAT DAN KHALWAT

1. IKHTILAT

- Seorang lelaki & seorang perempuan berada bersama di tempat terbuka.
Cth : Di pasar/bank/sekolah @ tempat awam semasa berurusan.

- 2 atau lebih lelaki dan perempuan berada bersama dan tidak berniat untuk berkhalwat walaupun berada di tempat tertutup atau sunyi
Cth : Bermesyuarat dlm bilik khusus,belajar di kelas/dewan kuliah. 


2. KHALWAT

- Seorang lelaki dan perempuan berada bersama di tempat tertutup/sunyi.

Cth : Sudah sedia maklum dah...... Dlm bilik/hotel berdua2an.

- 2 atau lebih lelaki dan perempuan berada bersama dan berniat untuk melakukan khalwat ditempat tertutup/sunyi.

Cth : Sekumpulan lelaki & perempuan berpakat berkhalwat dalam dewan tertutup walaupun dalam jumlah yg ramai.


"Lalu apa yang telah aku lakukan selama ini... Ya Rabb... Tolong ampuni aku... Untuk setiap pandangan yang tak terjaga, lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab... Ya Rabb... Engkau mengawasi kami tiap detik, karena kasih sayangMu kepada kami Engkau perintahkan malaikat silih berganti menemani kami siang dan malam..." 

“ Elakkanlah berhubung tanpa urusan yang benar-benar penting dengan wanita2 (berlawanan jantina) kerana di situlah letaknya jalan SYAITAN..”

Friday, March 20, 2009

Kasih Iman Nur Mujahadah Di Kaabah


Nukilan: Raudhatul Ilmi

Suasana dingin yang mencengkam tubuhnya sejak 2 jam tadi serasa bagaikan menggigit hingga ke tulang hitam. Kurung biasa dan tudung litup yang membalut tubuhnya tidak mampu untuk mengurangkan kedinginan. Hampir 2 jam dia bertapa di dalam bilik belajar 24 jam Perpustakaan Sultanah Bahiyah ini. Selesa walaupun kadangkala kekusyukannya setiap terjejas lantaran ada pelajar yang tidak “mendiamkan” handphone mereka. Dia selesa mengunjungi PSB pada waktu-waktu pagi dan juga petang kerana tika ini tidak ramai pelajar yang sanggup untuk menghabiskan masa di PSB, masa-masa sebegini lebih sesuai untuk beradu di atas katil asrama.

“Assalamualaikum Ilmi…”, dia mendongak seraya membalas salam teman baiknya itu, Iman Nurmujahadah.

“Adah pun study jugak ker?”, hairan dia melihatkan wajah sugul teman nan satu ini.

“Erm… Adah cari bahan…”.

“Adah cari bahan ker cari orang?” akal nakal Raudhatul Ilmi mula memainkan peranannya diikuti dengan kenyitan mata.

“Ilmi..”, pantas jemari runcing itu mencari sasaran.

“Dia tak dak la Ilmi… Erm, Adah lapaq la jom pi makan..Jom la..”, bagai budak kecil Iman Nurmujahadah merengek pada teman baiknya, sebenarnya dia tidak ingin terus menjadi bahan usikan Raudhatul Ilmi lagi…

“Yelah tue…jab Ilmi nak kemas”, tak sampai hati rasanya untuk menghampakan harapan sahabat ni.


**********************************************************************************************************

Dia sukakan akhlak yang ditunjukkan oleh muslimin itu. Dia bukanlah seorang yang begitu mudah untuk jatuh hati. Malah, perkara inilah yang seringkali cuba dielakkan sepanjang usianya hampir 23 tahun. Bukan menolak jodoh tetapi dia masih terikat dengan amanah dan tanggungjawab yang perlu dipikul dan dilaksanakan sebaik mungkin pada ibu dan abahnya. Dia masih belum bersedia lagipun rahsia hatinya biarlah hanya Dia yang tahu…jangan memberikan harapan kepada insane sedangkan kita sendiri masih mencari-cari harapan untuk meneruskan perjuangan di bumi Allah ini.

Tetapi kini…Pertemuan pertamanya semasa menghadiri Kursus Pengurusan Organisasi JPPK tidak lama dahulu masih berbekas di hatinya. Alunan ayat-ayat suci kalamullah yang dibacakan semasa qiammulail masih terngiang-ngiang lagi… Mengusik nurani kewanitaannya…Dia terhutang budi dan nyawa pada Najmi Haqimie.

Najmi Haqimie, itulah nama yang berjaya mengetuk pintu hatinya. Namun, rahsia ini disimpan sekejab mungkin hanya pada raudhatul Ilmi sahaja dicurahkan rahsia hati ini. Kesopanan dan ketertiban Najmi Haqimie dalam menjalinkan ikhwah dihormati. Kepimpinannya dalam meletakkan Islam sebagai asas perjuangan dikagumi. Aduhai, itulah anugerah Ilahi buat insane yang bernama Najmi Haqimie. Puas sudah dia berdoa agar nama dan ingatan terhadap muslimin pilihan itu dilupuskan daripada kanvas hatinya. Tadahan doa dan solat hajat terusan dilakukan. Namun ingatan nuraninya semakin kuat. Apakah ini ketentuan Ilahi? Ahh, tidak..Mungkin ia hanya mainan syaitan laknatullah yang cuba untuk menipiskan iman di hatinya…

Dia sedar saingannya terlalu hebat. Ukhtie Najihah, graduan diploma Pengajian Islam KIPSAS yang kini melanjutkan pengajian dalam bidang Psikologi juga khabarnya menaruh hati pada Najmi Haqimie, lagi, Umi Farhana, hafizah Maahad Tahfiz Derga alor Setar, penuntut tahun 2 jurusan Pendidikan juga merisik ruang kosong di hati Iman Haqimie. Dia apa yang dia ada..? Hanya mimpi dan doa… atas satu sebab yang kukuh yang hanya dia dan Ilahi tahu mengapa dia berusaha bersungguh untuk melupakan adam itu. Lantaran itu, dia lebih senang untuk mendiamkan diri. 


*********************************************************************************************************

Pertanyaan Ustaz Shamsuri mengenai masa depannya masih menjadi persoalan. Ya Allah, rupanya desas desus mengenai beberapa siswi yang merisik khabar dia daripada ustaz-ustaz di Pusat Islam terbukti ada benarnya, bukan sekadar usikan rafik-rafiknya. Siapalah dia? Dia hanyalah insane biasa, serba kekurangan. Dia sendiri masih terkapai-kapai mencari jalan keredhaan biarpun sudah terang disuluh ilmu yang dicari. Amanah Ilahi bukanlah suatu yang main-main.

“Enta, ana ni sekadar nak menyampaikan hasrat orang,” tenang sekali bicara Ustaz Shamsuri, lulusan Jordan berusia 35 tahun itu.

“Ada yang bertanya khabar. Memilih enta sebagai peneman hidup pembimbingnya menuju ke jalan Ilahi. Kalau enta sudah mempunyai calon, beritahulah, kalau belum cuba-cubalah pertimbangkan hal ini,”.

Bertemankan Syaiful Syahid, dia menunaikan juga janji untuk bertemu dengan ustaz yang dia hormati itu setelah diberitahu oleh seorang teman melalui sms. Rupanya ini yang ingin dibincangkan. Aduh, bersediakan dia…?

“Tak sangka pulak aku,siapalah agaknya yang menjadi Siti Khadijah ke2 nie. Beraninya dia…,” kagum Syaiful Syahid dengan tindakan muslimat itu. Seakan menyamai dan mungkin boleh dikatakan bahawa dia mencontohi kisah Siti Khadijah r.a yang meminang Rasulullah saw.

Jarang terjadi dalam sejarah mereka, muslimat membait muslimin. Selalunya muslimin yang akan menggunakan ustaz-ustaz di Pusat Islam, Darul Syifa’ untuk merisik seterusnya taqdim muslimat terpilih di hati. Lain pulak dengan kisah sahabat baiknya yang sorang nie. Syaiful Syahid tersenyum.

“Wallahualam..tak tahu lah..dalam ramai mengapa mesti Qimie…masalah-masalah...,” Syahid hanya mampu menggelengkan kepalanya.


********************************************************************************************************

Pening kepalanya… Khabar yang disampaikan Amal Hayati mengenai fitnah yang terjadi ke atasnya sudah menjadi berita sensasi. Pada Raudhatul Ilmi, dia titiskan air mata… ya Allah, , mengapa semua ini terjadi. Dia dikatakan perempuan yang tak tahu malu, perigi buta yang mencari timba…macam-macam tohmahan dilemparkan padanya..

“Sabarlah Adah, biar Allah sahaja yang membalas perbuatan mereka ini,” simpati Raudhatul Ilmi tercurah pada sahabat baiknya ini. Entahla siapa yang menyebarkan fitnah kononnya Iman Nurmujahadah telah merisik Najmi Haqimie. Kononnya lagi…mereka pernah ternampak Iman Nurmujahadah berbual mesra dengan Ustaz Shamsuri. Paling teruk, mereka mengaitkan kisah pertolongan Najmi Haqimie kepada Iman Nurmujahadah semasa gadis itu terkapai-kapai terjatuh di dalam kolam semasa menjalankan aktiviti kayak, peristiwa yang terjadi semasa kursus KPO sedikit masa lalu. Tak tahukah mereka bahawa dosa fitnah itu lebih buruk daripada zina…masyaAllah..getus hati Raudhatul Ilmi. Sayu dia memandang wajah sugul Iman Nurmujahadah. Sabarlah sayang, ada rahmat di sebalik semua ini.

Patutla, semalam semasa usrah, ramai muslimat yang berbisik sesame mereka. Paling menyakitkan hatinya, sahabatnya itu dikatakan sengaja memancing perhatian Ustaz Shamsuri untuk memudahkan laluan memikat Najmi Haqimie. Bukan itu sahaja, Iman Nurmujahadah juga dipulaukan oleh ahli usrah yang kebanyakkannya menyokong seandainya Umi Farhana yang menjadi suri hati Najmi Haqimie.

Ya Allah, Kau berilah kekuatan pada sahabatmu itu…doa Raudhatul Ilmi.


********************************************************************************************************

Semalam berpampasan dengan Najmi Haqimie dan Syaiful Syahid, terasa ada pandangan sinis Syaiful Syahid, manakala Najmi Haqimie hanya tersenyum. Riak ketenangan masih berbekas pada wajah pemuda berusia 24 tahun itu. Kalaulah kau tahu getarnya di hati ini.

Dia tidak bersalah,apa yang perlu dimalukan. Ahh, pedulikan…Allah itu Maha Adil. Itu janji Dia. Kata-kata semangat yang Raudhatul Ilmi pasakan pada hatinya masih tersemat, dia takkan goyah..betul juga tu, mungkin dia insane terpilih oleh Ilahi untuk menguji sejauh mana ketaqwaan dia menghadapi mehnah ini. Sedangkan Rasulullah sendiri pernah menerima fitnah yang lagi hebat, inikan pula dia. Takkan hanya kerana acahan sekecil ini dia akan mudah untuk melatah..Tidak!!!

Setiap malam dia akan bersolat hajat, mohon diberikan ketenangan, diberikan petunjuk agar dia akan tabah dalam mengharungi segalanya. Qalam suci itu tak pernah sunyi daripada amalan dia. Zikir, tahmid dan tasbih bagaikan sudah sudah sebati…benarlah, setiap yang berlaku ada rahmat yang tersembunyi disebaliknya. Syukurlah…dia takkan menyalahkan sesekali taqdir atas apa yang terjadi.


**********************************************************************************************************

Benarkah tindakannya ini..Moga apa yang dia lakukan adalah benar..

“Enti, ana minta maaf..Cuma ana rasa enti janganlah berharap pada sesuatu yang tak pasti. Ana minta enti tolonglah ana, fitnah telah tersebar. Ana takut ana tak tahan sabar. Tolonglah, lupakan ana. Ana tak nak amal ana terganggu dengan semua ini, lagipun ana rasa sebagai seorang perempuan ana memaklumi aqal 1 nafsu 9,”.

Ya Allah, apakah benar apa yang dia dengar ini. Terluah daripada mulut muslimin yang selama ini mencuri hatinya. Dia menuduh seolah-olah aku… Ya Allah, mengapa terjadi semua ini. Sekali lagi, ketabahan dia diacah mehnah.

“tentang Ustaz Shamsuri biarlah ana yang jelaskan padanya. Enti janganlah risau. Cuma kalau boleh janganlah dicanangkan peristiwa pertolongan ana pada enti semasa kursus hari tu. Kalau orang lain pun, ana yakin mereka mesti akan mengambil jalan yang sama jugak.”

Laju lidah itu menuturkan bicara tanpa sedar ia telah melukakan hati seorang gadis.

masyaAllah …berilah kekuatan untukku..Iman Nurmujahadah memohon dalam diam.


*********************************************************************************************************

Itulah langkah nekad Najmi haqimie, maafkan ana Iman Nurmujahadah.. Ana dah tak sanggup untuk menghadapi semua ini. Berbekalkan semangat dan keyakinan dia mengatur pertemuan dengan gadis itu, walaupun debar di dada hanya Tuhan yang tahu.

Dia tahu dia telah melukakan hati gadis itu, tapi dia sendiri bingung…fitnah itu seolah-olah mempermainkan kisah dia dengan gadis itu. Ketika berbicara tadi, dia tahu dia seolah-olah tidak memberikan peluang untuk gadis itu membela diri. Zalimkah dia? Entah lah dia sendiri pun tidak pasti.

Lama dia berteleku di atas sejadah, menyelak qalam mulia itu, memuliakannya…moga hatinya akan menjadi tenang setenang air di kali.


********************************************************************************************************

“Enta, ana mintak maaf atas apa yang telah terjadi. Kalau lah ana berterus terang tentu semua ini takkan terjadi. Ana betul-betul tak sangka,” terluah juga akhirnya penyesalan daripada Ustaz Shamsuri. Fitnah tentang Najmi Haqimie bertiup kencang dan dia tahu salah dia. Kesian Iman Nurmujahadah…dia tidak bersalah.

“Tak pa lah Ustaz, ana dah selesaikan dengan muslimat tersebut, Cuma ana rasa peristiwa yang terjadi ini sedikit sebanyak mengoncang kesabaran ana…Ana terpaksa bersemuka juga walaupun ana tahu muslimat itu mungkin terkejut dan terluka. Tapi, ana rasa itulah jalan yang terbaik untuk kami berdua.”

“Maksud enta, Iman Nurmujahadah?”

“Na’am ustaz kenapa?” aneh. Bukankah dia yang…

“Ya Allah, enta dah salah orang…,” ustaz Shamsuri melepaskan satu keluhan yang maha berat.

“Sebenarnya bukan dia yang meminta ana menyampaikan hasrat itu. Orang lain tapi, semenjak peristiwa itu terjadi, muslimat berkenaan telah meminta pada ana untuk menjelaskan kepada enta, ukhtie tersebut telah pun menerima lamaran melalui keluarganya.mungkin jodohnya bukan dengan enta…”

Bunyi ketukan lembut pada pintu menyentak kedua-dua mereka. Daun pintu yang terbuka menyerlahkan wajah tenang dan susuk tubuh seorang gadis berjubah ungu.

“Assalamualaikum…abang long…”,

Mata mereka bertembung, Ya Allah apakah benar apa yang dia dengar ini.

“Inilah adik kandung ana, Iman Nurmujahadah,”


********************************************************************************************************

Kebenaran telah terbukti, rupanya Iman Nurmujahadah adalah adik kandung berlainan ibu pada Ustaz Shamsuri, patutlah ada yang pernah menyampaikan tentang kemesraan kedua beradik itu.

Kebenaran tentang fitnah itu juga sudah terjawab. Dia sendiri tidak pasti apakah perasaan dia sekarang. Masih terngiang lagi bicara manis, lembut tapi penuh hikmah terluncur daripada bibir Iman Nurmujahadah.

“Aqal yang sembilan masih belum mampu untuk menilai antara kebenaran dan kebatilan. Walaupun aqal yang satu namun, yakinilah bahawa yang satulah yang akan mengatakan kebenaran melalui aqalnya.”

MasyaAllah…benar aqal sembilannya itu masih belum mampu untuk membantu dia menilai erti ketulusan dan kejujuran seorang insan. Apa butakah dia, semasa liqa’ dengan gadis itu, tak terlihatkah dia akan cahaya kejujuran pada wajah gadis itu…Ya Allah…


********************************************************************************************************

Cuti semester telah pun bermula, sudah sebulan peristiwa hitam berlalu. Yang menyebarkan fitnah itu sudah mengaku akan kesalahannya, dia sedia memaafkan semua nya. Bukankah kemaafan itu lebih baik daripada saling bermasam muka. Sesungguhnya Islam itu terlalu indah…

Sebentar tadi pramugari MAS datang menghulurkan minuman fresh oren padanya. Ajakan abangnya, Ustaz Shamsuri untuk menunaikan umrah diterima dengan senang hati. Baru sebentar tadi, Raudhatul Ilmi datang menghantarnya. Ada rahsia yang diserahkan pada Raudhatul Ilmi, mohon disampaikan pada yang berkenaan. Pada Raudhatul Ilmi, sahabat baiknya dia memohon agar dihalalkan segalanya. Entah kenapa, hatinya terlalu gembira untuk menjejakkan kaki ke tanah suci. 


*********************************************************************************************************

Ya Allah, mengapa wajah itu yang muncul dalam mimpinya? Ya Allah..sudah 3 hari hanya wajah itu yang hadir…Berita tentang keberangkatan gadis itu bersama keluarganya ke Tanah Suci sudah diterima, namun terasa sayu melepaskan gadis itu pergi… Dan pada 3 malam yang lepas, dia bermimpi gadis itu datang dengan wajah yang paling tenang paling manis dengan telekung putih…seolah-olah ingin menjengah satu kerinduan.

Apakah dia jodohku? Ya Allah, hatinya kuat menyatakan bahawa benarlah bahawa itulah yang disediakan untuknya. Calon permaisuri hatinya. Rindunya pada gadis itu tidak terucap. Dia akan setia menantikan kepulangan gadis itu, akan dicurahkan rahsia hatinya kerana dia yakin bahawa itulah gadis pilihannya. Dia tersenyum..membina cita-cita. Ketegasan gadis itu ketika pertemuan di kamar kerja Ustaz Shamsuri menarik hatinya. Butakah dia selama ini? Ya, Allah berilah peluang…


*******************************************************************************************************

Ya Allah, apakah benar berita ini? Janganlah kiranya semua ini terjadi… masih terngiang-ngiang bicara Iman Nurmujahadah padanya semasa dia wida’ gadis itu bersama keluarganya ke Tanah Suci.

“Ilmi, Adah mohon maaf kat Ilmi. Halalkan makan minum Adah, ilmu yang Ilmi kongsikan dengan Adah…Ada peluang Adah ingin meninggal di sana..Bersama-sama dengan para syuhada’ dan syahidah.”

Ya Allah…perkhabaran yang disampaikan oleh keluarga Ustaz Shamsuri sebentar tadi benar-benar menjadikan dia tidak keruan. Serasa bagai semalam Iman Nurmujahadah tersenyum padanya…Bicara gadis itu masih terdengar-dengar lagi.

Tak mungkin, hampir dia rebah tatkala menerima berita itu. Mujurlah pada abah dia berpaut..

Iman Nurmujahadah sudah kembali ke rahmatullah. Hasrat dia untuk bersama-sama sanjungan agama tercapai… Iman Nurmujahadah sudah meninggalkan diri. Dia meninggal kerana sakit barah otak, yang dirahsiakan. Ya, Allah…betapa kuatnya semangatmu wahai sahabat. Mengapa tinggalkan Ilmi… airmata yang dialirkan tidak mampu untuk mengubah ketentuan yang sudah pasti…


*******************************************************************************************************

Terasa bagai diawangan ketika Raudhatul Ilmi menyampaikan berita itu. Gelap pandangannya…Dia memerhati dengan pandangan kosong. Iman Nurmujahadahnya, sudah pergi tinggalkan segala angan-angan indah yang telah diukirkan pada kanvas impian. Bungkusan yang diserahkan padanya oleh Raudhatul Ilmi masih di dalam gengaman. Benarkah?

Ya Allah, berikan daku ketabahan…

Sehelai jubah putih dan kitab suci kiriman pertama dan terakhir daripada Allahyarhamah Iman Nurmujahadah dijamah dengan pandangan sayu.

Apakah kehadiranmu dalam mimpiku sekadar untuk mengucapkan selamat tinggal? Mengapa aku terlewat untuk menilai erti kasihmu…

Surat yang menceritakan rahsia dan kisah kasih seorang gadis mengungkap segala rahsia..

Bismillah…

Assalamualaikum…

Buat pejuang di jalan Ilahi…

Semoga enta sentiada di dalam rahmat Ilahi. Tatkala warkah ini sampai kepadamu, mungkin hanya nama Iman Nurmujahadah menjadi tatapan. Mengasihi enta dalam diam adalah rahsia kasih ana. Namun, badai gelombang yang melanda seolah-olah menguji keyakinan kasih ana pada enta…Seandainya ada jodoh kita, ana mohon semoga kita dipertemukan di sana biarpun bukan sebagai suami isteri. Ana hargai budi baik enta, ana doakan enta berjumpa jodoh yang sekufu…Ini doa ana di depan Kaabah.andai kita tidak ditakdirkan untuk berjumpa lagi, ana tidak ralat kerana mengisihi enta walaupun dalam diam ialah yang membawa ana mengenal cinta agung, cinta Ilahi. Akhirul qalam, semua enta akan berjaya dunia dan akhirat.

Hanya Tuhan Yang Tahu…

Srikandi Cinta Ilahi…

Iman NurMujahadah binti Abdul Razak. 


Nukilan:

Raudhatul Ilmi

Natures04@friendship.

Dedicated to: Ainulnajwa dan Zueha