Segala puji hanya bagi Allah, kami memuji-Nya, memohon pertolongan dan ampunan kepada-Nya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri kami dan dari keburukan amal perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah sesatkan, maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar kecuali Allah, tidak ada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya Nabi Muhammad S.A.W adalah hamba dan rasul-Nya.
Sesungguhnya sebenar-benar ucapan adalah Kitabullah (Al-Quran) dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad (As-Sunnah). Seburuk-buruk perkara adalah yang diada-adakan (dalam agama), setiap yang diada-adakan (dalam agama) adalah bid'ah, setiap bid'ah adalah sesat, dan setiap kesesatan tempatnya di neraka.

Monday, December 31, 2012

2013 - Menjadi Solehah..

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.. 
Pembaca blog sekalian, tadi ketika saya menjelajah ke blog-blog pilihan, saya terjumpa artikel ini.. Sangat menyentuh hati dan menyedarkan tentang realiti.. Ya, realiti 'Menjadi Solehah'.. Jom sama2 kita baca, hayati dan cuba berubah.. 


Oleh: Nurul Adni Adnan

Solehah.

Sepatah perkataan yang mudah disebut. Perkataan yang memberi maksud sesuatu yang paling baik diantara perhiasan-perhiasan dunia yang lain. Perkataan yang indah bilamana ia benar melambangkan maksudnya. Perkataan yang cantik bila ia dimiliki dengan sebenarnya oleh pemiliknya.

Namun solehah ternyata bukan mudah pada realiti kehidupan ini. Solehah itu bukan hanya boleh dinilai di penghujung perjalanan, namun sentiasa diberi nilai dalam setiap tahap-tahap kehidupan.

Mudahkah menjadi anak yang solehah? Bila balik bertemu ibu ayah sekali sekala , dua tiga hari di kampung, mempamer dan menonjolkan akhlak terbaik, mentaati tanpa jemu setiap permintaan ibu dan ayah. Tapi bila tinggal lebih lama, hati mula jemu, mula kurang sabar, suara tidak lagi rendah dan lunak – disuruh mula berdalih dan merasa berat, ditegur mula memberontak mempertahankan kesilapan...

Wahai anak, di manakah solehahmu pada ayah ibu yang terlalu banyak pengorbanan dilakukan untukmu?

Mudahkan menjadi gadis yang solehah? Di akhir zaman yang mendatangkan fashion yang menampakkan keindahan berharga seorang perempuan, mampukah menepis nafsu yang sering ingin cantik di pandangan awam,,, Membiarkan diri dan tubuh dijamah pandangan lelaki murahan kerana tipis dan pendeknya pakaian...?

Dengan akhir zaman yang membuka seluas-luasnya ruang perhubungan lelaki dan perempuan, dengan ransangan filem-filem, lagu-lagu dan bahan bacaan yang menghidup kan rasa cinta hingga menyala-nyala dalam dada, mudahkah untuk menepis kedatangan SMS, call, chatting YM, Facebook, email etc yang bertalu-talu dari lelaki yang 'soleh' dan tak soleh?

Awalnya mungkin mudah, dengan prinsip cinta hanya untuk suami dan isteri, tapi jika konsistennya SMS yang caring lagi prihatin hingga menghidupkan warna merah muda dalam hati, mampukah lagi menolak? Mampukah lagi mengelak dari serangan-serangan perasaan ‘fitrah’ yang ingin disayangi dan menyayangi, lebih-lebih lagi teman-teman disekeling juga tidak lagi sendiri ?

Mudahkah menjadi solehah, jika pergaulan yang dirasakan sederhana mengundang curiga dimata masyarakat? Mengundang cemburu di hati si isteri-isteri? Mengundang fitnah di hati yang berlainan jenis?

Mudahkah menjadi isteri solehah? Di awal mahligai cinta dibina dalam pernikahan, waktu kasih membara, solehah itu seolah pasti terjadi, ada ketaatan sebelum dipinta, ada layanan kelas pertama, ada pengorbanan yang tidak terasa, ada kelembutan yang mempesona, diri terhias tersembunyi dan nyata..

Namun, bila masa berlalu memaparkan suami sebagai insan biasa-biasa punya banyak alpa, yang terus zahir pada suami adalah terlalu banyak keburukan dan kelemahan. Hingga tidak merasa perlu mentaati dirinya yang dulu pernah paling ditaati, hingga acuh tak acuh pada suami yang dulu mendapat cinta kelas pertama, hingga tidak mampu melihat apatah lagi mensyukuri pemberian suami pada keluarga.

Pudar kasih, luput sayang, yang ada hanya lah hati yang luka berbisa. Tiada penghormatan, tiada penghargaan, yang ada hanya ungkitan kesilapan pasangan . Tiada kesyukuran, tiada keredaan hingga diri memikirkan untuk meruntuhkan, melarikan diri dari perjanjian dan ikatan yang dibuat atas nama ALLAH…

Dimanakah solehah? Waktu belum dituntut menjadi pasangan, di luar ikatan mampu menjadi solehah memenuhi segala permintaanya, memohon maaf penuh perasaaan atas kesilapan padanya, mengasihinya sepenuh jiwa raga, tidak mahu melukai hanya ingin mencintai… merasa hebatnya aura sayang dua jiwa dipenuhi kata-kata sopan lagi manja… Namun bila ikatan pernikahan yang benar-benar menuntut soleh dan solehah,.. terus sirna, kesopanan dan kelembutan hilang ditelan kejemuan… solehah, dimanakah solehah…?

Solehah…bagaimanakah untuk solehah..? Bagaimanakah untuk terus solehah selepas diri jauh meninggalkan solehah…? Bagaimanakah untuk tetap solehah diwaktu tidak lagi ingin solehah?

Bagaimana bertahan untuk solehah sewaktu sukarnya ingin menjadikan diri solehah?

Sukarnya solehah…sewaktu masih sendiri, terasa sukar menjaga kesucian diri dan hati.. kerana diluar sana tarikan untuk memudarkan solehah terlalu tinggi,… dan sewaktu sudah bersuami, mungkin lebih sukar kerana ada pula hati suami untuk ditaati , dijagai agar tidak tercalar, sedangkan hati dan iman sendiri masih terkontang kanting kering nur rabbani…

Solehah itu anugerah ilahi. Mahal harganya, Tak terhitung nilai kepayahannya, Kerana syurga balasannya.

Ya ALLAh ajari aku untuk solehah dalam menghadapi ujian-ujian dariMU, uJian kesenangan atau kesusahan.

Bantulah aku untuk memilih solehah dari yang lainnya dalam keadaan sukar atau mudah. Bantulah diri hambaMU ini agar mampu ku mentaatiMu, yang dengan nya menjadikan aku mampu mentaati ibubapaku dan sesiapapun yang perlu ku taati.

Bantu lah aku memenunaikan segala suruhanMu agar mampu ku tunai hak-hak sahabat dan saudaraku ingin ku cintaiNYA keranaMU.. Bantu lah diriku menjauhi segala laranganMu agar ENGKAU memberikan jalan keluar atas segala urusanku.. Bantu lah aku ya ALLAH, dengan rahmat da kasih sayangMU perbaiki lah urusan ku dan jangan biarkan ku membuat keputusan sendiri walau sekelip mata.

Bantulah diriku untuk memilih solehah walau memilih solehah terasa letih, sakit dan sukar bagi diriku, namun izinkan diriku bertemu asiah, maryam, khadijah dan fatimah di dunia sana yang berkekalan...

Sumber: http://sisi-kehidupan.blogspot.com/2010/03/menjadi-solehah.html?m=1

Thursday, November 29, 2012

A Job You Love VS A Job For Money?



"The man who does not work for the love of work but only for money is not likely to neither make money nor find much fun in life.." - Charles M. Schwab

It is true that everything in this world need money, but money is not everything that we should consider, right?? The important things is we are happy with our work and had a lot of fun doing it.. 

Friday, November 9, 2012

Menyusun Ibadah itamin Hati



Oleh : Nurul Adni Adnan

Kita ini hidup bukanlah pada tubuh badan kita, makna kita yang sebenarnya adalah pada jiwa-jiwa kita... Kehidupan ini adalah perjalanan jiwa menuju Tuhan. Moga kita kembali kepada Tuhan dengan jiwa yang tenang ~ Tubuh badan itu pembawa jiwa, jagalah kesihatannya ~

Seorang teman bertanya tentang bagaimana untuk muslimah menjaga ibadah khusus dengan ALLAH dan tanggungjawab dengan manusia dalam kesibukan bekerjaya dan bekeluarga.

Saya pastinya tidak berada dalam situasi cabaran itu namun saya kongsikan kisah teman-teman di sekeliling yang saya mengenali gaya hidup mereka sebagai muslimah yang baik... Saya suka meminta tips dari wanita yang bermotivasi dan berdisplin seperti teman-teman itu.

Pertama, hubungan dengan ALLAH tidak ada kompromi jika ingin ketenangan dan kebahagiaan dalam kehidupan penuh cabaran ini. Pada yang telah menjaga solat dan puasa wajib, pasti ingin menambah yang sunat... hingga kita menjadi hamba-hamba yang dicintai ALLAH..insyaALLAH.

Seorang mulimah jurutera mempunyai 3 anak, kongsinya, ada target ibadah khusus yang ingin dicapai. Jadi di pagi hari dalam tren, akan membaca zikir-zikir mathurat, dan quran sebanyak yang boleh. Sehari satu juzuk. Di ofis usahakan solat dhuha bila berkesempatan, di samping istighfar 100 hari yang ditunjukkan rasul SAW. Jadi sebelum zuhur, telah selesai semua ini. Dan bila kita bertekad mendekati ALLAH, kita mampu mencari masa untuk solat sunut zuhur dan asar.

Dalam perjalanan balik kerja, menyambung bacaan Quran dan zikir Mathurat untuk bahagian petang. Ketika dalam kenderaan ini jugalah masa untuk membaca, mencapai target bacaan buku ilmiah/agama, atau prepare bahan-bahan halaqah.

Malam jika tiada usrah, adalah waktu untuk anak-anak, suami dan famili...

Tips lain yang mereka kongsi ialah mengorbankan tidur untuk tilawah quran, membaca buku yang selain ruang lingkup pekerjaan. Bangun setengah jam lebih awal, dapat solat tahajud dan witir, dapat juga membaca kitab hadis dan tafsirnya.

Dalam kereta menempuh kesesakan lalu lintas, adalah masa yang sangat berharga. Jika menjemput anak atau isteri, itulah masa untuk komunikasi dan bonding. Atau menghafal Quran. Atau menambah ilmu dengan mendengar rakamn kuliah yang sangat banyak disediakan percuma.

Berumahtangga dengan anak-anak dan bekerjaya bagi seorang wanita memang amat memenatkan namun kekuatan ruhiyyah yang kita bina dengan zikrullah, amalan sunat dan amalan wajib inilah yang memberi tenaga luar biasa pada insan...

Kerja-kerja rumah dilunaskan samaada dengan bantuan fulltima/part time helper atau suami dan anak-anak bersama membantu ibu sang pengurus rumahtangga... Boleh didik anak-anak untuk bantu ibu berkemas dan kurangkan keserabutan rumah..

Ibadah-ibadah khusus yang wajib dan sunat itu pada awalnya memang kita akan buat kerana checklist atau mengejar target namun insyaALLAH lama kelamaan kita menghayatinya kerana itulah vitaman hati yang sangat penting untuk menjadi wanita yang bahagia dan membahagiakan.

 Tidaklah hambaku medekati-Ku dengan sesuatu yang lebih Kucintai daripada apa yang telah Aku wajibkan. Hamba-Ku tidak henti-hentinya mendekatkan diri kepada-Ku dengan  ibadah sunah sehingga Aku mencintainya. Ketika Aku mencintainya, Aku menjadi pendengaran yang ia gunakan untuk mendengar, menjadi penglihatan yang ia gunakan untuk melihat, menjadi tangan yang ia gunakan untuk menggenggam dan menjadi kaki yang ia gunakan untuk berjalan. Jika ia meminta kepada-Ku, pasti Ku-beri, jika ia memohon perlindungan-Ku, pasti Kulindungi.” (HR. Bukhari)


Itulah sedikit yang mampu dikongsi, yang lain silakan menambah.. Moga bermanfaat ♥

Wednesday, August 8, 2012

Jom Belajar Loghat Utara.. :)



Jom kita refresh balik loghat utara.. 
Lama tak cakap, loghat negeri sendiri pun banyak dah lupa.. :)


1. Lagu mana – Macam mana 

2. Nanti sat! - Tunggu sekejap!
3. Tang mana - Di mana
4. Terebey - lastik
5. Trojoh - Tekan dengan kuat
6. Reban - Runtuh 

7. Mai – Datang / mari
8. Rabat / ragas - Panjat
9. Langut - Dongak
10. Tetomoih - Tersembam
11. Hang - Kamu
12. Depa - Mereka
13. Hangpa - Awak semua
14. Belemoih - Comot
15. Ralit - Buang masa / leka
16. Toksah - Tak usah
17. Mamun - Mamai
18. Baloq liat - Pemalas
19. Tibai / balun - Pukul
20. Beringgut - Bergoyang
21. Kawaq – Pencuri
22. Gerek - Basikal
23. Capoi - Mulut takde insurans
24. Ayaq - Air
25. Ayaq acaq - Air lumpur
26. Cemuih – Bosan / Meluat
27. Cengey - Garang
28. Cempera - Lari bertempiaran / kelam kabut
29. Habaq - Beritahu
30. Tawaq hebiaq - Sangat tawar
31. Manis melecaih - Sangat manis
32. Merap - manja
33. Pi - pergi
34. Nala punya jauh - Jauh sangat
35. Dan - sempat
36. Tak dan - tak sempat
37. Ceruk - Bahagian dalaman kampung
38. Tat sat - Sebentar tadi
39. Seghelum - Pakai (selalunya kasut )
40. Pasai pa - Kenapa
41. Tauk - Buang
42. Sigung - Menyiku
43. Hujan seriyat - Hujan renyai-renyai
44. Ayaq lecah - Air lopak
45. Sua - Hulur
46. Luku pala - Sekeh
47. Satgi - Sekejap lagi
48. Satna! - Tunggu sekejap ya!
49. Berembang - Time dekat2 zohor
50. Ligan - Kejar
51. Tokak - Gigit
52. Gerit - Gigit (kecil-kecil)
53. Kutey - Cubit
54. Ketegaq - Degil / Tak dengar cakap
55. Herot - Senget
56. Ghonot - Tundukkan badan ketika melalui dibawah sesuatu.
57. ghupin - Kulit kering dari luka.
58. Kecek - Pujuk Nak duit.
59. Ghosek - Selongkar.
60. Buloq - Lapar sangat.
61. Taboh – Pukul / belasah.
62. Ghunaih – Cungkil / kupil.
63. Moid - Bawak pembonceng / penumpang.
64. Sakan – Hebat / tak sangka.
65. Sekeh - Luku secara sipi.
66. Menghenyeh - Gatai / Terlalu gedik.
67. Ndoi – Buaian
68. Cemerkap - Tak cermat
69. Met ngot - Lembab selembab-lembabnya
70. Toyu - Kicap,
71. Segan - Malu
72. Melugai - Meloya
73. Peghak – Tak pernah melihat sesuatu
74. Tirih - Bocoq
75. Belengaih – Comot, melekat bergetah
76. Liplap – Berkelip-kelip
77. Merelit - Berkilat
78. Lau - Reban Ayam

79. Kelih - Nampak




Popia Nestum


Assalamualaikom.. Resepi kali ni adalah resepi popia nestum yang sangat-sangat simple dan mudah untuk dibuat.. Balik cuti Nuzul Quran yang lepas, sempat jugak buat sikit, dalam 3 bekas kecik... Nanti raya insyaAllah nak buat lagi.. Wajib ni! Sangat sedap dimakan terutama ketika menonton atau tengah stress buat kerja.. Hehe.. Tapi tak elok juga makan berlebihan sebab popia Nestum ni sangat manis..


Bahan-bahan:
Susu tepung (Brand apa pun tak kisah)
Nestum (Nestle)
Gula halus
Kulit popia
Tepung Gandum (Sebagai pelekat)

Cara-cara:
1. Gaulkan susu tepung, nestum dan gula sehingga sebati. Kemudian, kisar bahan-bahan tersebut sehinggga betul-betul halus. Simpan dalam bekas kedap udara. Ketepikan sebentar.
2. Setelah itu, gulung kulit popia sekeping demi sekeping, bermula dari bucu segitiga..
3. Sapukan sedikit tepung gandum yang sudah dibancuh dengan air pada hujung gulungan kulit popia tersebut. Ia penting sebagai 'gam' supaya popia tidak terbuka ketika menggoreng.
4. Kemuadian, gunting kulit popia yang dah digulung tu secara menyerong.
5. Goreng dengan menggunakan api sederhana.
6. Selepas digoreng, toskan dan gaulkan bersama bahan-bahan yang dah dikisar tadi sehingga rata.

7. Setelah siap, bolehlah disimpan di dalam bekas kedap udara..

Tambahan: 

Popia ni jugak lagi sedap jika dicampurkan horlick sekali bersama-sama nestum, gula dan susu tepung.... Cubalah.. :)

Tuesday, July 24, 2012

Berdoa, mintalah apa sahaja pada ALLAH.. ~ Hlovate


Nice and Good advice indeed.. 
Thanks Hlovate.. Really love your novels.. :D


Monday, July 23, 2012

Quote 1 - If Allah Brings Us To It..


" If Allah brings us to it, He will bring us through it.. "

Sunday, July 8, 2012

Kenduri Kesyukuran..


Geng Lab ento bersama Prof.. Tapi Jurukameranya takde dalam ni.. Hehe


Alhamdulillah.. Semalam pi kenduri kesyukuran supervisor saya kat Bandar Bharu Kedah.. Ramai jugak yang pi tu.. Semuanya geng-geng lab Ento.. 13 orang tak silap.. Naik empat buah kereta.. Tiga bertolak sekali.. Satu lagi sampai lewat sikit.. Marcela dan "kawannya".. Hehe.. 


Kami semua berkumpul kat lab pukul 11 pagi, dan bertolak lebih kurang pukul 11.15 pagi camtu.. Pukul 12 tengah hari sampai kat Bandar Bharu, rumah mak ayah Prof.. Tapi, ayah prof dah takde.. Baru meninggal tahun lepas..

Rumah Adik Prof.. Cantikkan?
Sampai kat sana je, kami terpikat dengan kecantikan design satu rumah ni.. Sangat cantik bata pada dinding luar rumah tu.. Rumah adik Prof kalau tak silap.. Sebelah rumah kenduri..

Makanan kat sana sangat banyak sampai tak muat nak ambik semua.. (Huhu.. tamaknya la kan..). Ada kari ikan + terung (macam kenal je terung tu.. Kekeke..), ada ayam goreng, masak lemak pisang (masakan orang kedah), hati ayam, petai, jering, sambal dll.. (Tapi, petai, jering dan sambal saya memang tak pernah makan seumur hidup.. So, memang tak ambik..)

Tapai.. :)
Yang paling best, masa makan tapai.. Sampai 4 bungkus tapai saya makan sorang.. Orang lain makan 1 atau 2 je.. Hamek kau.. Dulu bukan main lagi 'anti' kat tapai.. Nak muntah la, tak lalu nak makan la.. Skarang dah suka pulak... Betul la kan, kalau mula-mula kita tak suka something tu, tak semestinya kita takkan suka sampai bila-bila kan? Silap-silap hari bulan boleh jatuh cinta tak sudah.. (Ni masuk mood jiwang la plak.. Hihi..)

Pastu, makan punya makan.. Tiba part sembang-sembang pulak.. Keluar semua cerita hantu bagai.. Hantu School Bio la, hantu penanggal la.. Tah camne, boleh masuk bab orang Afrika tak mandi.. Ishh3.. Ni cerita Haimi la ni.. Kelakar pun ada.. :D

Bila jam menunjukkan pukul 2.30 petang, kami pun berkira-kira la untuk berangkat.. Tapi, sempat lagi berposing kat depan pintu rumah pulak kan.. Saya selaku 'Jurugambar Lab' (yang tak bertauliah) ni pun memainkan peranan.. Huhu.. Walaupun kamera Nikon Coolpix 12.2 pix je.. (Bukan DSLR pun..). Tapi, nasib baik ada juga kamera kan.. Kena bersyukur Farha.. Ingat tu.. (Hidup kena bersyukur & qannaah pada apa yang telah ada ye kawan-kawan..)

Kesian sangat kat diorang.. :(
Masa nak balik tu jugak, nampak sarang burung dengan anak-anaknya sekali.. Tiga ekor.. Kesian sangat.. Diorang lapar kot.. Sob3.. Rasa nak nangis je tengok anak burung tu.. Sabar ye nakk.. Mak korang p cari makan tu.. :(

Setelah berangkat pulang dengan kereta yang dipandu oleh pemandu yang terer lagi 'professional', Dhiya, kami selamat tiba di USM pukul 3 lebih gitu.. Hehe.. T.Q Dhiya sebab drive pi dan balik.. 


Sekian.. Alhamdulillah..

Saturday, July 7, 2012

Puding Karamel





Ni resepi masakan saya yang pertama.. 

(Hehe.. Sejak bila jadi chef masak memasak pulak ni?)

Hmm.. Tak kisah la, semua perempuan kena belajar memasak, ye tak?

Rupa-rupanya seronak sangat rupanya memasak ni yaa.. 
Tambah-tambah lagi bila cuba sesuatu masakan baru dan menjadi.. =)

Resepi ni mula-mula saya ambil daripada kawan saya Cik Yati Basha.. Hehe.. Disebabkan puding yang dia buat tu sangat sedap, maka saya terus jatuh cinta pada puding karamel ni dan sampai mintak resepi.. Huhu.. 1st time try dah menjadi! Tapi saya ubah sikit, letak tepung kastard.. T.Q ye yati..

Puding karamel @ puding telur gula hangus ni pulak ada orang yang sangat-sangat suka, ada yang biasa-biasa je, dan ada jugak yang tak suka! Huhu.. Mungkin sebab bau kot.. Tapi rasanya puding ni takde la berbau hanyir pun, sebab dah masukkan esen vanila kan.. Ok la, apa-apa pun, jom try resepi ni.. Best tau.. :D


Bahan2:

- 2 biji telur
- 1 tin susu Cair
- 1 sudu Tepung Kastard
- 20 besar sudu gula
- Satu sudu teh esen Vanilla


Cara-caranya:

Puding:
1. Pertama sekali, pukul telur dan 5 sudu besar gula sehingga sebati.. 
(Pukul dengan tangan je, untuk elakkan terlalu berbuih, nanti tekstur tak cantik..
2. Masukkan susu cair dan kacau.
3. Setelah itu, masukkan esen vanilla dan tepung kastard
4. Setelah siap, ketepikan sebentar.

Gula Karamel:
1. Untuk gulanya, masukkan 15 sudu besar gula didalam periuk kecil dan ditambah dengan sedikit air (biar sama paras dengan gula tu je)
2. Panaskan gula tadi di atas api dan biarkan ia cair sehingga menjadi keperangan (tapi jangan sampai hangus pula)
3. Setelah itu, gula tersebut diagkat dan dimasukkan ke dalam loyang. Ratakan diseluruh permukaan loyang tersebut..
4. Biarkan beberapa saat (sekejap je tau, jangan lama2 sangat, nanti gula akan mengeras dan puding akan melekat jika terlalu lama)
5. Diatas lapisan gula tadi, tuangkan adunan puding yang telah siap..
6. Kukus selama lebih kurang 20-30 min..
7. Setelah siap, loyang ditelangkupkan dan lihatlah hasilnya..

Selamat Mencuba!! =)

Friday, July 6, 2012

Progress Masterku yang Tercinta..





Assalamualaikom..
Ok, kali ni nak cerita pasal master la pulak.. Sebenarnya,saya jarang sangat cerita pasal study saya kan? Study master tajuknya 'Effect of Selected Insecticides on Whitefly (Bemisia tabaci) Population and Parasitization of Whitefly on Brinjal (Solanum melongena).." 

Huhu.. Orang buat progress report dalam web IPS, saya buat report dalam blog ni.. Boleh pulak ye.. Hmm.. Sekadar nak share dan boleh baca-baca nanti, sebagai kenangan..

Mulanya, saya start research ni dengan tolong student PhD yang buat tajuk yang hampir sama dengan saya jugak.. Actually, saya share idea daripada dia untuk mulakan master ni.. Cadangan daripada supervisor, Prof Salmah.. Mula-mula dulu memang kosong la.. Tak tahu apa-apapun.. Maklum la, student Biologi Haiwan, tiba-tiba buat research Agrobiology.. Kena buat tentang Pokok terung, menanam segala.. Everything kena start daripada basic.. Seriously memang tak tahu sangat pasal pertanian! Hoho.. Apapun, segalanya telah saya redah jua.. Lama-kelamaan, minat tu timbul la sikit.. Ok la.. :)

Lepas saya buat literature review, proposal segala.. Project master saya start pada bulan March 2011.. Masa tu, tak register sebagai student lagi... Ni baru kira betul-betul start la bulan 3 tu.. Sebelum ni just ambil pengalaman tentang bidang baru ni.. Banyak yang saya belajar daripada student PhD tersebut, En. Rasdi Zaini sepanjang bulan Oktober 2010 - Februari 2011 sebelum saya start master tu.. Takde la 'buta kayu' sangat kan.. Bulan 5 2011, baru register.. (Officially become USM Student again!! :))


Proses sampling mengambil masa selama 8 bulan, sebab kena tanam dua kali.. Kali pertama tanam bulan March 2011-Jun 2011.. Kali kedua tanam bulan Septermber 2011-Disember 2011.. (Memang elok-elok je habis hujung tahun..).. Setiap hari yang dilalui memang sangat penat la.. Nak writing tu memang tak sempat la kan... Hari Ahad, saya p spray racun perosak kat pokok.. Hari isnin sampai Jumaat, tiap-tiap hari berulang alik ke Relau yang mengambil masa 20 minit waktu p dan 20 minit waktu balik.. P pagi, balik tengah hari, waktu matahari tengah atas kepala.. So, memang tade harapanlah kulit ni nak cerah.. Bertambah2 lagi la kegelapannya..


Setiap hari p sana, masukkan air dalam tangki, bancuh baja, sukat kepekatan baja, check drip system.. Check air tu tersumbat ke tak.. Bagi setiap satu pokok.. (Total semua 71 pokok.. Pokok treatment 40, buffer 31 pokok..).. Check la satu-satu.. Buang daun2 yang dah layu dan kering dan bersihkan kawasan tu.. Bila pokok terung dah besar plak, berbuah, dahan dia kena ikat dengan tali.. Kalau tak, nanti dahan tu patah tak dapat tampung berat buah..




Bila hari sabtu pulak, pada ketika semua orang sibuk bersuka-ria, keluar shopping bagai.. 
Saya sorang-sorang sampling bawah panas mentari yang terik tu dari pagi sampai petang.. 
(Sabar je la, ni la pengorbanan nak buat master kan..)






Sampling 20 pokok, kena ambil sample daun, masukkan dalam beg plastik, ukur ketingian pokok, kira jumlah daun setiap pokok, kira jumlah bunga, kutip buah, kira buah dan timbang berat buah..







Lepas tu, sample daun yang dikutip tadi, kena tengok pula satu-satu daun bawah mikroskop untuk kira jumlah larva whitefly yang ada kat daun tu... Serangga lain mcm aphid, mealybug, mites dan yang lain-lain pun dikira juga.. Setelah hampir setahun sampling, maka habislah proses ambil data..



Bulan 1 sampai bulan 3 tahun ni, saya duk arrange-arrange balik susunan data, susun masuk dalam SPSS (sebab sebelum ni simpan dalam excel je).. Pastu analyse semua data-data tu.. Ambil masa lama juga la.. Sebab saya ni memang lemah skit kalau bab nombor-nombor ni.. Memang sangat slow kat part analisis.. Pastu buat graf-graf.. Then, bulan 2 tu jugak sibuk dengan colloquium lagi.. Present lab meeting pulak bulan 3.. Dan bulan 4 baru saya dapat betul-betul boleh serius writing thesis.. Tu la akibatnya yang sekarang ni tak siap-siap lagi ni.. Jurnal pun beratus-ratus, tapi banyak lagi tak baca.. Huk3.. Tapi, rasanya tak lama dah kot nak abis ni (Ayat kena sentiasa positif ye!!)..

Dan, ni adalah saya punya perancangan la.. Cadangnya nak grad bulan 4 tahun depan.. 2013.. Tu pun kalau sempat la.. Kalau tak sempat pun, mungkin akan grad bulan 9 la kot.. Tapi pasal grad-grad ni tak kisah la.. Bila-bila pun O.K je.. Yang pentingnya VIVA Voce dan submit 10 copies tu.. Huhu.. Bila la nak boleh submit ni... Prof tak betulkan pun lagi.. Tesis tu masih terlalu banyak yang perlu dibaiki lagi.. Banyak lagi lompang-lompang, salah silapnya..

Setakat ni yang dah submit:

Table of Content
Chapter 1: Introduction
Chapter 2: Literature Review
Chapter 3: Whitefly

Ni plannya:

9/7/2012: Submit Chapter 4: Parasitization (Ni sikit lagi tak siap.. Minggu depan boleh hantar dah rasanya)
18/7/2012: Submit Chapter 5: Comparison Plant performances
27/7/2012: Chapter 6: General Discussion
3/8/2012: Chapter 7: General Conclusion

Then, bulan 8 - bulan 10 tu untuk tempoh membaiki tesis.. Dan kalau nak grad juga bulan 4, 10 copies thesis kena submit bulan November 2012.. After dua bulan baru akan VIVA.. Tapi tempoh antara submit 10 copies thesis dengan VIVA tu depend jugak pada examiner kita.. Kalau cepat diorang semak, cepat la VIVA..

Kalau tak sempat submit bulan 11 pun, paling lewat saya kena hantar thesis bulan Februari 2013 rasanya.. Sebab bulan March tu dah sem baru.. Tak pasal-pasal pulak kena bayar yuran RM1400 nanti..

Hopefully, semuanya dapat berjalan lancar la.. INSYAALLAH..




Thursday, June 28, 2012

Sayang Tok..

My Grandmother.. I love her so much..

Aktiviti saya sepanjang hari ni, tak buat apa-apa pun.. Just tidur, mandi, makan dan tidur semula.. Sememangnya sakit belakang ni memang sangat sakit.. Betapa nikmatnya hidup kalau sihat kan? Tu pun kita tak reti nak bersyukur lagi..Saya tak tahu sebab apa boleh tiba-tiba sakit kat bahagian belakang sebelah kiri.. Kat bahagian 'tulang dayung'.. Huhu.. Tahu tak 'tulang dayung' tu apa? Try-try la cari sendiri kalau tak tau ye.. Ni bahasa orang tua-tua ke, loghat utara ke.. Entah la..

Hari isnin malam tu start mula-mula sakit.. Ingatkan biasa-biasa ja.. Tapi makin lama makin tak tahan.. Pagi tu saja dua tiga kali terbangun waktu tengah tidur.. Memang tak biasa la jadi macam ni seumur hidup.. Tidur tak boleh, duduk pun tak boleh.. Rasa sakit macam ditikam-tikam.. Puas la menjerit-jerit dan nangis sorang-sorang dalam bilik pagi selasa tu.. Dan, memang tak p lab la hari tu kan.. Nasib baik ada Kak Wani datang temankan kat bilik, belikan roti, tolong sapukan minyak panas dan temankan 
saya pi klinik Dr. Akbar (klinik penawar).. Dr cakap, mungkin sakit ni disebabkan muscle cramp.. Angkat benda berat ke, salah tidur ke.. So, dia bagi ubat untuk makan selama 3 hari.. Alhamdulillah, hari ni rasa ok la sikit..


Terima kasih sangat-sangat pada kak Shazuani Sobri.. Bukan senang ada kawan yang nak bantu kita waktu susah kan? Betul la kata orang, kawan waktu senang memang ramai, tapi kawan waktu susah sangat susah nak cari.. At that time, kita akan kenal siapa kawan yang sebenarnya.. Dulu, masa saya sakit kembung sebab angin masuk perut, Yati Abu yang tolong.. Dia masakkan air, dan buat tungku letak kat perut.. Sapukan minyak panas dan bagi makan ubat.. Thanks Yati.. Dah kahwin pun hang kann.. 



Actually, tak rugi pun tolong orang waktu sakit ni tau.. Sebab apa? Sebab, orang yang kita tolong tu sure akan TETAP INGAT KAT KORANG SAMPAI MATI.. Hyperbolakah ayat ni? Tak..  Saya rasa ayat ni takde la keterlaluan sangat kan.., sebab memang betul-betul berlaku kat saya dan apa yang saya rasai sendiri.. Orang yang pernah tolong saya time saya susah, especially time saya sakit, memang sangat kuat ingatan saya pada diorang..


Antara orang tu adalah TOK a.k.a nenek saya sendiri.. Setiap kali saya sakit je kan, mesti ingat kat tok.. Dan, automatik, air mata ni akan jatuh mencurah-curah basah kat pipi ni ha.. Bukan nangis sebab sakit tu, tapi sebab mengenangkan tiada sapepun yang dapat tandingi kasih sayang tok even mak ayah saya sendiri sekalipun.. Ni memang honest dari hati k.. Dalam semua orang dalam dunia ni, TOK ADALAH ORANG YANG PALING SAYA SAYANG.. Sebab apa? Sebab she take care of me since i was born till now... Yup, sampai sekarang!!

Ramai orang kata, muka
saya sangat iras dengan muka tok masa dia muda-muda dulu.. Hu.. Mesti nanti muka saya bila dah tua pun macam tok, kan? Agaknya lah.. :)

Tok lah yang selalu mandikan
saya masa kecik-kecik dulu, selalu sikatkan rambut, basuh baju dan kasut sekolah, iron baju, kemaskan bilik, masakkan untuk saya setiap pagi, tengah hari dan petang, dan macam-macam lagi.. Even sampai sekarang sekalipun, kadang-kadang tok still buat semua tu.. Dan tok jugak yang akan jaga saya setiap kali saya jatuh sakit.. Dia tak pernah biar saya sorang-sorang.. Daripada sakit yang sikit-sikit atau sakit yang paling teruk.. 24 jam dia jaga saya .. Bagi saya, tok adalah segala-galanya.. :(

Bila 
saya balik bercuti kat umah setiap sebulan sekali atau dua bulan sekali, saya mesti balik tidur dengan tok.. Walaupun ada bilik sendiri, tapi saya tak tahu kenapa saya suka sangat tidur kat bilik tok..

Walaupun kadang-kadang
saya pernah marah-marah kat tok, pernah tak suka kat dia.. Tapi tu dulu.. Ya, saya tak suka sebab dia banyak berleter.. Suruh bangun awal, jangan tidur lepas subuh, suruh belajar masak, basuh baju, jemur baju, kemas rumah, dan macam-macam lagi.. Tapi, sekarang bila dah besar baru saya faham.. Kenapa dulu tok suka sangat bising-bising.. SEBAB DIA NAK SAYA JADI ORANG YANG BERGUNA.. Sebab dia nak saya jadi sorang perempuan yang baik..

Memang, nanti orang pasti kata.. Bukan ke mak hang yang lahirkan hang? Bukan ke ayah yang bekerja siang malam bagi hang makan? Kenapa sayang pada tok lebih daripada mak dan ayah? That question,
saya sendiri pun tak tahu apa jawapannya.. Mungkin atas sebab-sebab di atas, saya sangat sayangkan tok berbanding manusia lain kat dunia ni.. She is both my mother and father..

Now, umur tok dah mencecah 80 tahun.. Dia asyik cakap, kalau boleh dia harap sangat nak tengok 
saya kahwin sebelum dia tinggalkan dunia ni.. Bila dia cakap macam tu, saya rasa sangat sedih..Tapi saya tak tunjuk la depan dia yang saya sedih.. Kalau korang nak tau, walaupun kadang-kadang saya menangis depan kawan-kawan dan selalu nangis sorang-sorang, saya tak pernah biarkan air mata menitis depan family..  Saya tak pernah menangis depan diorang.. Saya tak nak diorang susah hati kalau tau saya tengah sedih.. Saya tak dapat bayangkan macam mana nanti bila tok dah tak ada kat dunia ni lagi suatu hari nanti... Korang boleh bayangkan tak apa perasaannya jika hilang kedua mak dan ayah sekaligus?

Entah la,
saya pun tak tahu kenapa tiba-tiba tulis entry ni.. Mungkin sebab saya tengah sakit, dan rindu kat tok.. Jika dia ada, mesti dia akan sapukan minyak angin dan urut-urut belakang yang sakit ni, buat bubur nasi bagi saya makan dan masakkan makanan favourite..

So, memang betul la satu quote yang
saya pernah baca ni..

"People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.."

Friday, June 22, 2012

Hari yang Emo..




Hari ni kena tegur dengan Prof.. Haha.. Kantoi.. Benda basic pun boleh tak tahu.. Nampak sangat hang tak berapa tau apa yang hang buat ni Farhah..

Tu la.. Main-main sangat.. Lain kali orang belajar betul-betul.. Fokus.. Ni tak, banyak main je.. Kan dah kena.. So, lepas ni sila beringat-ingat ya.. Dah la macam-macam masalah yang melanda.. Nasib baik la bab 'hati dan perasaan' no problem.. Kalau tak, mahu lagi serabutnya otak ni kan..

Rutin harian pi ke lab dan stay lab sampai malam memang sangat memenatkan.. Penat tu lebih banyak daripada buat kerja sebenarnya.. Tak tau la sebab apa.. Mungkin penat disebabkan stress tu lebih daripada penat buat kerja kot.. Terfikir gak, apa gunanya duk kat lab kalau tak boleh nak fokus buat kerja kan? Tapi buat macam mana.. Dah tanggungjawab.. Suka tak suka, kena la buat..

Esok, jumaat pukul 6.30 petang nak bertolak balik umah.. Nak tenangkan fikiran jap.. Disamping membawa pulang hamster kesayanganku itu ke rumah.. Ada seseorang tak selesa kalau hamster tu ada.. Takpe la, biar je la.. Malas nak fikir.. Masih banyak perkara lain yang lebih penting yang perlu difikirkan, betul tak?

Kata orang, don't make your life so complicated.. Make it simple k.. Huhu.. Apa yang duk mengarut tetengah malam ni.. Haishh.. Ok la, jom tido.. Muhasabah balik, mungkin apa yang berlaku MEMANG SALAH DIRI SENDIRI..

~ Think to do something better in the future. Sesuatu yang suka dibuat, dan bukan macam terpaksa buat..


Wednesday, June 20, 2012

Dapat Mood dan Semangat Baru!!


Finally!! Rasa heppy gak la sebab dapat semangat baru sejak akhir-akhir ni.. 

Dan, sejak dah deactivate FB, rasa mood tu dah berubah jadi semakin baik dan semakin semangat nak buat kerja! So, memang berhenti seketika dari facebook adalah suatu tindakan yang baik untuk masa depan thesisku ini.. Baik tulis thesis daripada tulis kat FB buat masa sekarang.. Kan kan kannnn... ^^

FOKUS FARHA FOKUS!! 
YES.. I CAN DO IT!! 

Selamat Tinggal FACEBOOK..


Selamat tinggal rakan-rakan Facebook.. Mulai hari ini, saya ingin mengundurkan diri buat sementara waktu daripada laman sosial Facebook dan kemungkinan tidak akan meng'update' sebarang status.. Facebook saya hanya akan aktif semula setelah saya selesai VIVA master nanti, insyaAllah awal tahun depan.. Namun penulisan di blog insyaAllah masih ada.. Buat masa ini, apa-apa sahaja akan dikongsikan di blog.. Mohon doa semua.. Semoga diri ini diberi kekuatan untuk lebih fokus dalam menulis thesis, sentiasa tabah menempuh pelbagai dugaan dan dapat menyelesaikan master secepat mungkin.. Amin ya ALLAH..

Friday, June 15, 2012

Permata Yang Dicari



Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya 
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah 
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu

Friday, June 1, 2012

Kembali padaNya..





Tadi, buka file-file lama.. Then jumpa satu cerpen ni.. Dah lama juga tak baca pengisian motivasi macam ni.. Cerpen masa matrik dulu.. Ada kata-kata dalam cerpen tu yang menarik hati:

"Sahabatku, dekatilah Allah melalui solahmu.. Ceritakan segalanya pada Allah dalam sujudmu.. Allah mendengar rintihan hatimu. Ikhlaskan hati mendekati Allah, bukan kerana mengharapkan pujian manusia mahupun ganjaran dunia.. Perindahkan hubunganmu denganNya dalam tahajjudmu dinihari.. Perhatikanlah kata-kata Allah terhadapmu melalui firmanNya, Al-Quran. Perbanyakkan taubat dan zikirmu.. Tapi bukan bermakna kita meninggalkan urusan duniawi kita. Lihatlah sahabat Rasulullah, mereka bekerja untuk dunia seperti manusia yang tidak akan mati selama-lamanya, tetapi apabila kita melihat ibadah mereka, mereka seperti manusia yang tidak langsung memandang dunia.. Merekalah contoh kita, bukannya Mahatma Gandhi, Albert Einstine, mahupun artis yang kita kenali hari ini.. Keimanan yang kita hajatkan dalam diri kita adalah keimanan yang mampu malawan panggilan nafsu yang dibisiki syaitan.. Bukan sekadar menjadi manusia yang tau solah lima waktu, tapi dalam solah fikiran dan ruh mengingati selain Allah.. Kenalilah Allah, kau pasti akan menjumpai yang Allah cukup untuk menaungi hati kita yang selalu lara. Kalau syaitan seringkali memainkan perasaanmu, minta pada Allah agar tetapkan hati. Hati kita milik Allah, Allahlah yang beri petunjuk, Allah juga yang memalingkannya dari kebenaran. Bukan kuasaku untuk membantu menguatkan hati mu sahabatku, tetapi Allah. Akhir kata, pandanglah langit nan biru, kau akan dapati Allah sentiasa bersamamu.. "

Ya, dari sehari ke sehari, semakin kita sibuk mengejar impian kita, kita kadang2 tak perasan pun yang sebenarnya kita dah semakin 'JAUH' dengan DIA..

Thursday, April 19, 2012

Tips Menurunkan Berat Badan Dengan Cepat dan Sihat



Berdasarkan statistik yang dihasilkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), seramai 29% penduduk dewasa mempunyai berat badan yang lebih dan 14% mengalami obesiti di Malaysia pada tahun 2006. 



Menurunkan berat badan dengan sihat bukan sesuatu yang mudah, tambahan lagi jika tidak betul-betul bersisiplin.. Berikut merupakan beberapa tips yang boleh digunakan untuk menurunkan berat badan dengan cepat dan juga sihat.

1. Kunyah makanan lebih lama dari biasa. Ini akan membuatkan anda berasa cepat kenyang lantas akan mengurangkan pengambilan makanan.

2. Kurangkan pengambilan makanan yang tidak sihat sedikit demi sedikit. Makan makanan yang kurang lemak. Kurangkan makanan yang mengandungi jumlah gula yang tinggi seperti air bergas, kuih muih, dan makanan ringan.

Sunday, April 15, 2012

Pemaaf..

Kepada insan-insan mulia yang telah memaafkan kesalahan diri ini, semoga Allah membalas kamu dengan kebaikan.. Semoga Allah memberi kemuliaan kepadamu, dunia dan akhirat..


Terjemahan: 


Dari Abu Hurairah Radiyallahu’anhu ia berkata: Rasulullah S.A.W bersabda: “Sedekah itu tidak akan mengurangi harta. Tidaklah Allah menambahkan bagi hamba yang suka memberi maaf melainkan berupa kemuliaan. Dan tidaklah seseorang merendahkan diri kerana Allah, melainkan Allah akan mengangkatnya.” (HR. Muslim no. 2588)

Tuesday, March 6, 2012

Salam Perkhabaran.. ~




Assalamualaikom..
Salam Perkhabaran semuaa.. (Tah tatabahasa apa yang guna ni..Apa-apa je laa kan.. Hihi..~)

Actually, dah lama tak post something kat blog kesayangan ni, rindu plak kan.. Ni la post pertama tahun baru ni.. Sadis ye, bulan ke-3 baru nak post..

Hmm, bukan apa.. sebenarnya, fikiran agak berserabut dengan aktiviti harian sejak kebelakangan ni.. Sehinggakan FB pun saya dah deactivate (tapi tak tahu untuk berapa lama plak kan..)

Alhamdulillah, semenjak-dua menjak ni banyak juga benda yang berubah pada diri saya.. Rasa hepy gak la.. :)

Tapi masih banyak juga yang harus diperbaiki.. Ya, MASIH BANYAK! 

Tak perlu la nak disenaraikan apa yang dah berubah dan perlu diperbaiki tu kann.. 
Bak kata orang, tak semua benda kita boleh ceritakan, ye tak???