Segala puji hanya bagi Allah, kami memuji-Nya, memohon pertolongan dan ampunan kepada-Nya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri kami dan dari keburukan amal perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah sesatkan, maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar kecuali Allah, tidak ada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya Nabi Muhammad S.A.W adalah hamba dan rasul-Nya.
Sesungguhnya sebenar-benar ucapan adalah Kitabullah (Al-Quran) dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad (As-Sunnah). Seburuk-buruk perkara adalah yang diada-adakan (dalam agama), setiap yang diada-adakan (dalam agama) adalah bid'ah, setiap bid'ah adalah sesat, dan setiap kesesatan tempatnya di neraka.

Tuesday, October 12, 2010

Rezeki Buah Terung..





Bismillah...

Saya memulakan tulisan ini dengan nama ALLAH, semoga ALLAH sentiasa membimbing saya atas segala yang saya lakukan mulai hari ini.. Sebenarnya saya tidak tahu apa yang ingin saya kongsikan bersama sahabat sekalian. Sudah lama saya tidak menulis di sebabkan kekangan masa dan banyak peristiwa yang berlaku sejak akhir-akhir ini..

Kita selalu di uji... Sahabat-sahabat juga mungkin sedang melalui ujian yang getir... Mungkin ada masalah tersendiri.. Kita tidak lari daripada masalah dan ujian... Tapi, itu tandanya ALLAH sayangkan kita.. Betul tak? Sebab ALLAH nak didik kita jadi seorang yang tabah dan sabar..

Setiap kita pasti akan mengalami maslah. Tidak kira masalah perasaan, masalah keluarga, masalah kewangan, akademik, kesihatan dan lain-lain.. Sesungguhnya kita perlu menghadapinya.. Semua itu pasti menjadikan kita lebih matang dan dewasa menghadapi hidup di dunia ini. Kita kena sabar je.. Firman ALLAH:


Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu Dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.. (Surah al-Baqarah, 2 : 155)

Tadi, saya betul2 perlukan duit untuk makan sementara ayah saya memasukkan duit di dalam bank untuk saya.. Sesungguhnya saya amat malu untuk minta pada ayah. Tapi, apakan daya, saya beritahu juga pada ayah yang saya perlukan duit untuk bayar sewa bilik, makanan dan lain-lain sementara duit gaji RA akan masuk bulan depan..

Jadi, tadi saya berfikir bagaimana mahu mendapatkan duit untuk makan? Kemudian, apabila berada di Pusat Pertanian Relau, saya terfikir untuk jual sedikit drp terung2 yang saya tanam kat situ.. Kawan saya Nor'ain temankan time tu.. Lepas kutip buah terung, kami jual kat tempat biasa, iaitu kat Khaleel.. Tak sempat lagi nak turun motor, abang2 Khaleel tu dah kenal saya... Hehe.. Maklumlah, 'Gadis Penjual Terung'.. Kih3.. Lawak plk... Tapi terung tadi dalam 3 kg je.. Slalunya saya jual 10-12 kg tiap2 minggu.. Duit hasil jualan terung tu dapat la beli nasi dan air.. Alhamdulillah, dah kenyang pun saya makan.. Tu namanya rezeki dari ALLAH, kan?

Saya rasa amat bahagia bila dapat berdikari mcm tu.. Ia menjadikan saya rasa tenang dan lebih berani..
Semoga ALLAH sentiasa kuatkan hati saya dan sahabat-sahabat sekalian untuk menghadapi sebarang masalah dlm hidup. Sesungguhnya ALLAH takkan mengainayai kita.. DIA sekadar ingin menguji... ALLAHUAKBAR!!

- Sekadar Perkongsian -

No comments: