Segala puji hanya bagi Allah, kami memuji-Nya, memohon pertolongan dan ampunan kepada-Nya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri kami dan dari keburukan amal perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah sesatkan, maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar kecuali Allah, tidak ada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya Nabi Muhammad S.A.W adalah hamba dan rasul-Nya.
Sesungguhnya sebenar-benar ucapan adalah Kitabullah (Al-Quran) dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad (As-Sunnah). Seburuk-buruk perkara adalah yang diada-adakan (dalam agama), setiap yang diada-adakan (dalam agama) adalah bid'ah, setiap bid'ah adalah sesat, dan setiap kesesatan tempatnya di neraka.

Saturday, November 13, 2010

Ujian Dari ALLAH.. - Ketahuilah, DIA tidak kejam..



Memetik kata-kata ustaz Zaharuddin:


"Ujian kerana kejayaan lebih berbisa dari kegagalan. 
Sangat berpotensi membawa hati keras, tinggi diri & sukar menerima nasihat. Adakalanya dirasa doa tidak lagi diperlukan, hanya ‘kehebatannya' diperlukan, 
maka tersungkurlah ia. 
Kegagalan pula berpotensi lunakkan hati, rendah diri, menambah fikir tapi berbisa dalam, hingga boleh membawa putus asa & bersangka buruk terhadap Allah. 
Awasilah kedua ujian itu wahai diri.."


Kata-kata ini membuatkan saya berfikir dan tiba-tiba teringat akan perbualan dengan sahabat saya, Nor'Ain tengah hari tadi... Kami berbincang tentang hukuman dan balasan Allah terhadap kesalahan kita dan hubungan dengan peringatan Allah.. 



Kan hukuman Allah tu untuk membuatkan kita kembali mengingatiNya dan sebagai 1 peringatan? Soalnya, kenapa kadang-kadang manusia rasa ALLAH menghukumnya dengan kejam dan penuh derita? Selalu menangis disebabkannya?? Dan dia merasakan Allah itu kejam kerana mentakdirkan hidupnya sebegitu..


Ya,,, Allah memang memberi balasan / hukuman terhadap perbuatan atau kesalahan manusia. Namun, perbuatan Allah sekali-kali tidak sama dengan manusia. Balasan / hukuman manusia ada yang berbentuk kejahatan lantaran sifat-sifat manusia itu sendiri.. Tapi, hukuman Allah terhadap kita, TIDAK PERNAH JAHAT.. 

Allah sentiasa bagi hukuman pada kita dengan cara-Nya.. Walau sesekali kita merasa Allah membalas kita dengan hukuman yang menyakitkan, tapi sebenarnya Allah tidak begitu.. Manusia sahaja yang menganggap balasan Allah sesuatu yang jahat.. Tanpa ia sedari, hukuman itu jualah yang 'membangkitkannya' dari kelalaian duniawi... Menyelamatkannya daripada bencana yang lebih buruk lagi.. Hukuman atau teguran Allah adalah sesuatu yang tersirat.. Kita tidak akan mengetahui hikmah di sebaliknya.. Sebab tu Allah S.W.T berfirman:



"..Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui...”
(Surah al-Baqarah, 2:216)


Bukankah Allah itu Maha hebat, sahabatku? 
SETIAP PEMBERIANNYA, UJIANNYA, KETENTUANNYA, MALAH HUKUMANNYA JUA, SEMUANYA ADALAH BAIK DAN UNTUK KEBAIKAN... 

Tetapi manusia yang sering lupa diri seperti kita ini, selalu terlupa akan hakikat kasih sayang Allah.. Bersangka baiklah ~


No comments: