Segala puji hanya bagi Allah, kami memuji-Nya, memohon pertolongan dan ampunan kepada-Nya, kami berlindung kepada Allah dari kejahatan diri kami dan dari keburukan amal perbuatan kami. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk, maka tidak ada yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Allah sesatkan, maka tidak ada yang dapat memberinya petunjuk.
Aku bersaksi bahawasanya tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar kecuali Allah, tidak ada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawasanya Nabi Muhammad S.A.W adalah hamba dan rasul-Nya.
Sesungguhnya sebenar-benar ucapan adalah Kitabullah (Al-Quran) dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad (As-Sunnah). Seburuk-buruk perkara adalah yang diada-adakan (dalam agama), setiap yang diada-adakan (dalam agama) adalah bid'ah, setiap bid'ah adalah sesat, dan setiap kesesatan tempatnya di neraka.

Saturday, April 10, 2010

Alhamdulillah.. Bahagianya Hidup Ni..



Pertama-tama sekali, saya memanjatkan stinggi-tinggi rasa syukur kepada ALLAH S.W.T kerana dengan izin dan rahmat Allah,  saya masih lagi diberi peluang menulis sesuatu di blog ni.. Agak lama juga tidak menulis. Cuma sempat post beberapa artikel yang dipetik dari blog-blog yang lain.

Semalam, tarikh keramat 9 April 2010 menjadi hari yang paling melegakan. Kenapa? Sebab  saya telah berjaya menghantar Thesis untuk projek tahun akhir (Diversity of Diptera Larvae in Selected Streams of Royal Belum State Park). Walaupun thesis tu tidaklah sebaik mana, namun  saya telah buat apa yang termampu untuk menyiapkan thesis tersebut. Setahun hidup saya kusut dan tidak tentu arah bila memikirkan thesis.. Tapi semalam, lega rasanya apabila ‘amanah’ yang ditanggung tu telah dilepaskan separuh, sebab lepas ni masih ada VIVA untuk thesis tu. Apa-apa pun saya ingin melupakannya buat sementara waktu ni. Alhamdulillah... Alhamdulillah... 

Yang penting, thesis dah dihantar.  Saya tak tahu macam mana nak lafazkan betapa saya bersyukur sangat sebab ALLAH telah permudahkan segala-galanya. 

Pada waktu menyiapkan thesis tu, 2 minggu  saya tidak terurus dari segi tidur.. Hidup dah serabut.. Tidur Cuma 2-3 jam dan kemudian bangun semula.. Yang ada dalam kepala hanya THESIS.. Huhu.. Hampir-hampir saya demam semalam. Tapi dalam keserabutan ketika tu,  saya rasa keadaan saya amat bahagia. Saya tiada perkara lain yang mengganggu fikiran, kecuali thesis.. Hati  saya tenteram, Alhamdulillah.. Dibandingkan dengan kawan-kawan  saya yang lain, yang mempunyai masalah yang lain semasa menyiapkan thesis tu, saya rasa saya amat bertuah. Ada kawan yang diuji dengan laptopnya rosak, dan sebahagian thesisnya yang hampir siap telah hilang. Terpaksa buat semula. Ujian.. Bersabar ye.. ALLAH takkan uji seseorang melebihi kemampuannya.. ALLAH tahu dia dapat hadapi, sebab tu ALLAH uji..

Ok, berbalik pada cerita thesis tadi, slepas je siap thesis pada pukul 12.05 tengah hari, hari Jumaat (9 April 2010),  saya bersama sama dengan roomate kesayangan telah pegi ke kedai untuk print. Hehe.. MasyaALLAH, kedai tu penuh dengan student-student Biologi tahun akhir yang juga nak hantar thesis. Setelah 2 jam kat kedai tu, maka selamatlah  saya buat 3 copy salinan thesis. Dua untuk diberi pada pejabat dan 1 untuk simpanan diri sendiri.. Terima kasih kepada roomateku, Shazwani Shaikh Bokhdi sebab sanggup menunggu diriku ini selama sejam lebih semasa proses mem’print’ tersebut. Then, kami pegi ke pejabat School BIO dan dengan bangganya menandatangani senarai nama penghantar thesis.. (Ingat nak tangkap gambar skali masa tu. Boleh wat kenangan dan cakap kat anak-anak nanti: “Tengoklah, ni masa mak nak hantar thesis dulu ni.. Kalau tak, takdenyer mak bleh grad..” Huhu..) Tapi disebabkan malu nak wat camtu, maka gambar tersebut pun tak diambil.. Hik3.. Maka, selepas tu thesis kami bagi pada orang yang paling femes kat Pejabat tu. KAK NORIAH! T.Q ye Kak Noriah..

Yes! Thesis have been submitted!! Terasa ringan je hati waktu tu. Kalau la saya ada sayap, dah lama saya terbang ke langit... Huhu.. Bawa motor balik ke desa dengan heppynya.. Macam nak terpelanting je Wani yang kat belakang.. Huhu.. Tak dapat nak cakap la perasaan masa tu.. =)

Waktu malam pulak, saya nampak kawan-kawan dengan gelagatnya masing-masing. Ada yang masih bertungkus lumus menyiapkan kerja-kerja, ada juga yang meraikan dengan kawan-kawan kat luar, makan-makan dan sbagainya.. Tapi malam tadi saya buat apa?? Hehe.. lepas je hantar Wani ke stesen bas Sg.Nibong.. Saya TIDUR!! 

Hal yang paling best selepas selesai segala tekanan.. Tentulah tidur, ye tak? Bila tidur, badan yang letih selama ni akan dapat berehat.. Sebagai seorang muslim, kita juga kan dituntut untuk menjaga hak-hak tubuh kita. Tak gitu?? Selepas tidur yang betul-betul nikmat, maka dapatlah saya bangun dan buat apa yang patut.. Dan mood untuk menulis blog pun tiba... Hehe.

Semalam, Wani ada cakap, “Wah Farhah, double joy la ye?”

”Hehe.. takla, aku dah triple joy dah rasanya.. Dah la hati gumbira, pastu dapat hantar thesis on time, pastu yang paling best dapat balik rumah!. Dah 2 bulan tak balik ni..”

Hehee... Jangan jeles ya kawan-kawan.. Pastu bila terserempak dengan kawan-kawan, ada yang tegur..

“Wah Farhah.. Heppy nampak! Berseri-seri je..” 

Hehe.. Biasa la kan.. saya merasakan betapa indahnya hidup ni. Segala nikmat yang Allah bagi.. Namun kita sebagai manusia biasa selalu je terlupa kan?? Ye tak? Apapun, tujuan asal saya menulis ni adalah sebab saya rasa saya perlu meluahkan sesuatu.. Meluahkan kegembiraan ni. Supaya saya ingat selalu yang saya pernah merasakan kebahagiaan ni. Saya tak nak suatu hari nanti bila ditimpa masalah, saya hanya berfikir yang hidup ini penuh dengan masalah je. Saya tak nak macam tu. Biarlah apa yang saya coretkan disini menjadi satu kenangan.. Kenangan yang membahagiakan dan juga sebagai satu peringatan.. At least jika saya sedih saya akan ingat yang saya dulu pernah merasakan bahagia. (Cewah2.. mula dah nak jiwang pulak ni..) 

Sebab...  Saya bertekad mulai hari ni, detik ni, pada pagi 10 APRIL 2010, NUR FARHAMIZAH BT ASKARALI akan berubah.!! Berubah untuk menjadi lebih baik.. Saya berjanji pada diri sendiri bahawa saya akan berusaha mendisiplinkan diri dan membentuk jiwa, sentiasa muhasabah dan bermujahadah.. (Bak kata Dr. Shakirah, Pensyarah subjek Nilai-nilai Murni dari Perspektif Islam yang saya ambik sem ni..) Ops! Hadiah lupa pulak nak g ambik.. Mintak maaf yer Dr. =)

Hmm.. Saya rasa bahawa hidup kita ni cuma sekejap je kan? Teringat semula 2 orang kawan  yang telah terlebih dahulu meninggalkan dunia ni.. Sorang masa saya form 3 dan sorang lagi tahun ni.. MATI tak mengira usia.... Macam mana yer kalau la ALLAH cabut nyawa kita sekarang?? Ishh.. takut pulak memikirkan.. Bye-bye kepada kawan-kawan, kerjaya, kekasih hati, mak ayah, harta kekayaan, pangkat, dan lain-lain.. Tapi bukankah orang yang paling cerdik adalah orang yang sentiasa mengingati mati? Yang sedikit tertawa?? Sebab bila kita ingat mati, ia akan mengurangkan keghairahan dan ketamakan kita pada hal-hal duniawi. 

Hmmm... rasanya cukuplah saya berceloteh stakat ni.. Saya amat mengharapkan bantuan dan dorongan daripada kawan-kawan untuk membantu diri ini dan diri anda sendiri untuk berubah! Berubah menjadi lebih baik kerana tiada orang yang sempurna di dunia ni..

Wallahu’alam..

- Farhah -


No comments: